Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ikonické doubledeckery pomohou londýnskému ovzduší. Budou jezdit na kávu

Ikonické doubledeckery pomohou londýnskému ovzduší. Budou jezdit na kávu

Ikonické londýnské dvoupatrové autobusy čeká pořádná kofeinová injekce. Už brzy by totiž začnou jezdit na bionaftu, která se částečně vyrábí z použitých kávových zrn. Projekt je součástí zaváděcího projektu společnosti Royal Dutch Shell a Bio-bean. Pokud se osvědčí, tak firmy plánují expanzi i do kontinentální Evropy.

K Londýnu patří podobně jako královna, fotbalový klub Arsenal nebo Big Ben. Sytě červené dvoupatrové autobusy double-decker dokreslují atmosféru metropole a nyní se budou moci pochlubit i ohleduplností k životnímu prostředí. Budou totiž nově jezdit na biopaliva, která se částečně vyrábí z kávových zrn, upozorňuje deník Independent.

Londýnská dopravní společnost řešila problém, jak na jednu stranu jezdit ekologičtěji, ale zároveň vyjít vstříc veřejnosti, která kritizuje výrobu a používání biopaliv z potravin. S řešením přišla firma Bio-bean, která vyrábí bionaftu z použitých kávových zrn. 

Společnost se kvůli tomuto projektu spojila s tisícovkami britských kaváren včetně řetězců jako je Costa Coffee či Caffe Nero, aby od nich použitý kávový „odpad“ převzala a dále zpracovala. „Zajímá nás jakékoliv místo, kde se pije hodně kávy,“ tvrdí Arthur Kay, zakladatel společnosti Bio-bean.

Použitý odpad z kávy je převezený do sídla společnosti, kde je přeměněný na bionaftu, která se následně dále mísí s běžnou naftou. Konečný produkt je pak odeslán na centrální londýnskou zásobovací stanici, odkud autobusy tankují své pohonné hmoty. 

„Naše společnost byla založena na myšlence, že odpad neexistuje – jsou jen zdroje, které se ocitly na špatném místě. Použitá káva je velmi výhřevná a energeticky vydatná a obsahuje cenné součásti, díky kterým jde o ideální zdroj k produkci čistých paliv," tvrdí společnost. 

V rámci zaváděcího provozu firma londýnským autobusům dodá šest tisíc litrů bionafty, nevylučuje však rozšíření spolupráce. Pokud se projekt osvědčí, nejspíše zamíří i do kontinentální Evropy.