Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

iPhone slaví deset let. Srazil prodeje žvýkaček a změnil způsob, jak se vsázíme

720p480p360p240p

Telefon s nakousnutým jablkem slaví deset let, první generace iPhonu se totiž v USA začala prodávat právě na konci června 2007. Do Česka se však iPhone oficiálně dostal zhruba o rok později s verzí 3G, první model tak distribuovali pouze neoficiální dovozci. Nyní je nejrozšířenější téměř čtyři roky starý model 5S, nejnovější iPhone 7, který na trh byl uveden loni na podzim, za pěticí nejrozšířenějších telefonů zaostává. Apple svým neortodoxním přístupem k inovacím před deseti lety změnil svět - podívejte se, na co všechno má iPhone vliv.

Fotky pro každého

Telefon iPhone přinesl revoluci ve fotografování, které se jako mávnutím kouzelného proutku stalo z hobby vyhrazeného majitelům drahým zrcadlovek v součást každodenního života společnosti. A jasný podíl na tom měli právě iPhony se svými zabudovanými fotoaparáty, aplikacemi, ve kterých lze fotografie ihned editovat a následně je pak sdílet na sociálních sítích. Zatímco v roce 2011 bylo pořízeno mobilním telefonem jen 50 procent všech digitálních fotografií, letos již to bude podle odhadu společnosti KeyPoint Intelligence již 85 procent.

Klesající prodeje žvýkaček

Výrobci žvýkaček nemohou Stevu Jobsovi přijít na jméno. Své produkty jsou totiž zvyklí prodávat především u pokladen supermarketů, kde lidé s přeplněnými nákupními košíky byli zvyklí čekat na odbavení u pokladny, znuděně se rozhlížet okolo a nakonec po žvýkací gumě v zářivém obalu sáhnout. Jenže tomu byl s nástupem iPhonů konec – lidé se totiž ve frontě před pokladnami najednou začínají dívat do iPhonu a nikoliv na pestrobarevné žvýkačky. Není divu, že se za poslední deset let prodej žvýkaček snížil o 15 procent.

Apple jako největší společnost světa

Před telefonem iPhone „žil" Apple zejména z hudebního přehrávače iPod, který mu zaručoval sice slušné tržby, ale ve srovnání s tím, co mělo přijít, to ještě nic nebylo. V roce 2006 měl Apple tržby 19 miliard dolarů, o deset let později již 216 miliard dolarů. A 63 procent loňských tržeb padlo na vrub právě telefonu iPhone.

Konec Nokie

Chytrý telefon iPhone se svým autonomním operačním systémem fungoval jako jasný rozcestník. Telefonům, které fungují na platformě Android, v prodejích pomohl, naopak tehdy tradiční, "hloupé" mobilní telefony byly díky němu odsouzeny k zániku. Například firma Nokia na nástup Applu dlouho nedokázala zareagovat, což se jí nakonec také stalo osudné. Podobně selhala i značka BlackBerry.

Softwarová klávesnice a konec stylusu

Dnešní generace mileniálů si nejspíš ani nebude pamatovat, co že to ten stylus je, podobně, jako již neznají vymačkávání „esemesek“ přes hardwarovou klávesnici. Byla to však paradoxně softwarová klávesnice, proti níž se část fanoušků telefonu v dřevních dobách iPhonu bouřila a požadovala – klidně externí – klávesnici hardwarovou. Nicméně Apple neustoupil, své zákazníky si vychoval a i díky jeho vytrvalosti se telefony nyní ovládají prstem přes dotykový displej.

Mobilní hraní na nové úrovni

Mobilní hry zažily s příchodem iPhonu pořádnou revoluci. Hry jako Angry Birds či Pokémon GO se dočkaly skutečně masového rozšíření. Navíc zavedly nový obchodní model – většinou nejsou placené a nevyžadují tak vstupní investici, ale nabízejí svým uživatelům takzvané mikrotransakce, které lidé mohou využít pro rychlejší postup či dodatečné vybavení.

Připojil nás ke kyberprostoru

Dříve bylo připojení k internetu možné pouze ve chvíli, kdy jsme zapnuli stolní počítač a modem, s příchodem iPhonu se dostal internet všude tam, kde jsme byli i my. Sedm dní v týdnu, 365 dní v roce. Znát je to třeba na objemu přenesených dat, který v posledních deseti letech strmě roste, zatímco objem telefonních hovorů se příliš nemění.

Změnil způsob distribuce softwaru

Apple spustil svůj App Store v roce 2008, rok po vypuštění prvního iPhonu. V tu dobu měl v obchodě nyní úsměvných 500 aplikací; teď je v téže samoobsluze aplikací 2.1 milionu. Obchod App Store změnil přístup distribuce softwaru a změnil mobilní telefony v univerzální nástroj, který může být přizpůsoben pro požadovanou činnost v okamžiku – od mobilního bankovnictví přes vodováhu, internetovou seznamku či třeba přístroj analyzující váš spánek.

Přestali jsme se ztrácet

S iPhonem není nikdo nikde cizincem. Navigace či mapové aplikace nás dokáží provést efektivně po každém městě bez nutnosti vybírat, kupovat a nosit s sebou papírové mapy či autoatlasy, které jsou často těžké, nepřehledné a pomalé. Jedno kliknutí v iPhonu a víte, kde jste, jak se vyhnout dopravní zácpě a kudy vede nejbližší cesta k cíli.

Změnil způsob, jak se sázíme

Před dobou iPhonu byl mnohem rozšířenější zvyk sázení se s přáteli o různé sportovní či znalostní sázky. Nástup telefonu s nakousnutým jablíčkem ale tuto praxi změnil – všechny informace jsou nyní dostupné na displeji našeho mobilního zařízení, a proto jsou sázky velmi rychle rozhodnuty, nebo k nim – mnohem častěji – vůbec nedojde.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek