Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Je dovolená autobusem ještě bezpečná? Podívejte se, jaká pravidla by měli řidiči dodržovat

Je dovolená autobusem ještě bezpečná? Podívejte se, jaká pravidla by měli řidiči dodržovat

Vzrůstající počet nehod autobusů na evropských silnicích svědčí o tom, že k řízení se často dostávají nekompetentní řidiči, nebo že se do provozu zařazují i zastaralé vozy, které nesplňují bezpečnostní předpisy. Pondělní nehoda kousek od českých hranic v Bavorsku stála život 18 lidí. Řidič při ní narazil zezadu do kamionu. Oběti zemřely v ohnivém pekle na palubě. Je cestování autobusem na delší vzdálenosti ještě bezpečné, nebo se vyplatí jet vlastním autem?

Když turista sedá do autobusu, nezbývá mu než věřit, že jeho život má v rukou zkušený řidič. Nikdo nechce jen s nervózním amatérem, který porušuje silniční pravidla. I to se ale kvůli nedostatku kvalitních zaměstnanců podle webu Deutsche Welle někdy stává. Doplatili na to pravděpodobně i cestující v roce 2003, kteří nepřežili cestu z Rakouska a v patrovém autobuse havarovali u Nažidel. Zemřelo tehdy 20 lidí a důvodem byla pravděpodobně nepozorná a rychlá jízda řidiče-brigádníka, který dokonce zfalšoval osvědčení o profesní způsobilosti k řízení autobusu.

Od roku 2005 by měli cestující v autobusech používat bezpečnostní pásy. Zodpovídá za to ale řidič, který by měl kontrolovat, zda mají všichni pásy zapnuté. To se vždy neděje, nebo ani není v řidičových silách, aby takovou kontrolu zvládnul. Při nehodě v roce 2012 ve Švýcarsku se ale ukázalo, že ani pásy nedokáží v některých případech zvýšit šanci na přežití. Při neštěstí tehdy zemřelo 28 lidí, 22 obětí byly děti, které měly pásy zapnuté. V současnosti se proto v Evropské unii vyvíjí tlak na to, aby byly v autobusech také speciální varianty bezpečnostních pásů pro děti, které by je dokázaly ochránit.

Cestou na dovolenou se už každý vidí v písku na pláži a dlouhá ubíjející cesta mu přijde jako něco, co by se mělo co nejvíce zkrátit. Přehnaná rychlost a nedodržování povinných zastávek ale přetěžují řidiče, na kterého může snadno dolehnout mikrospánek. Podle evropských směrnic by měl řidič autobusu řídit maximálně 9 hodin denně. Po maximálně 4,5 hodinách by navíc mělo následovat zastavení a alespoň 45minutová pauza. Týdně by pak řidiči měli strávit za volantem nejvíce 56 hodin. Experti ale potvrzují, že právě toto pravidlo společně s povinností zapnutých pásů se nejvíce na cestách porušuje.

Všechny komerční vozidla musí mít od května 2006 ve voze nainstalovaný takzvaný tachograf neboli registrační rychloměr. Zařízení do papírových kotoučů zaznamenává, jakou vzdálenost a jakou rychlostí řidič ujel. Zaznamenává také právě povinné přestávky. I s těmito zařízeními se údajně ale dá manipulovat.

Dle statistik zemřelo na silnicích v Evropě v roce 2015 přes 84 tisíc lidí. V autobusech se při nehodách zranilo 30 tisíc lidí, 150 jich zemřelo. Při cestování autobusy tak stále umírá méně lidí než při jízdě osobním automobilem.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek