Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kapitán je opilý a letušky vám zazpívají karaoke. 10 hlášek pilotů, které na palubě nechcete slyšet

Kapitán je opilý a letušky vám zazpívají karaoke. 10 hlášek pilotů, které na palubě nechcete slyšet

Humorná, děsivá, ale i nesrozumitelná mohou být někdy hlášení posádky v letadlech. Může to být i jazykovou bariérou, zatímco jindy piloti a letušky možná jen vtipkují a případně si neuvědomují, jak moc mohou svými žertovnými hláškami někoho vyděsit. Přečtěte si výběr těch nejbizarnějších hlášení palubního personálu, jak je přinesl The Telegraph.

„Musíme neplánovaně přistát, letadlo hoří. Děkujeme.“

Na jednom letu z Británie do Helsinek slyšeli cestující právě toto děsivé prohlášení. Palubní personál to ale říkal poměrně klidně a ještě poděkoval, což zřejmě vzbuzovalo ještě divnější dojem. Chybou byl nepřesný překlad do angličtiny, takže zatímco finští cestující sice zpozorněli, ale zůstali spíše v klidu, Britové začali panikařit. Do kokpitu se totiž dostal kouř, což sice není časté, ale rozhodně ne neobvyklé, protože se tam výjimečně může dostat skrze klimatizaci, která je spojená s potrubím motorů.

„Může letuška prosím zkontrolovat motor? Okamžitě.“

Každé byť trochu podezřelé hlášení zní ještě víc podezřele, pokud ho slyšíme v letadle. To byl i případ cestujících, kteří se začali děsit jen několik minut po vzletu. Pilot z kabiny totiž poprosil letušku, aby zkontrolovala neprodleně motory. V tu chvíli se totiž na palubě rozvinul podivný pach spáleniny. Letuška situaci ověřila z okýnka a okamžitě odešla do kokpitu a zavřela za sebou dveře. V cestujících by se v té chvíli krve nedořezal. Celá záležitost nakonec nebyla tak vážná. Do jednoho z motorů totiž vletěl pták a boeing se radši vrátil zpět na letiště, kde bezpečně přistál.

„Dámy a pánové, rád bych se vám svěřil, že tohle je můj úplně první let...“

I piloti se někde musí učit létat. Každý cestující ale předpokládá, že ten, který ovládá jeho letadlo, je zkušený a zocelený všemi stresovými situacemi. Právě z toho si udělal legraci jeden kapitán na cestě do Paříže.

„Zaujměte bezpečnou pozici. Připravte se na srážku.“

Lidé bývají omylní, nevyhýbá se to ale ani strojům. Jeden z nich, který byl součástí palubní elektroniky, způsobil u části pasažérů letadla z Paříže do Dublinu děsivý šok. V průběhu letu totiž kapitán rozsvítil znak „připoutejte se, prosím“, který doprovázelo stejné hlášení v angličtině. Při oznamování situace ve francouzštině ale došlo k chybě a počítač omylem přehrál francouzskou větu: „Zaujměte bezpečnou pozici. Připravte se na srážku“. Francouzské osazenstvo letadla začalo okamžitě panikařit. Angličané naopak nevěděli, co se děje, a byli naprosto v klidu.

„Máme problémy. Klesáme.“

Podobné prohlášení je určitě důležité pro palubní personál i pro zaměstnance na letištích. Cestující ale po jeho vyslechnutí asi ihned napadají hororové představy. V tomto letu Boeingu 737 prý okamžitě zavládla panika a lidé dokonce začali psát svým rodinám sms, ve kterých se s nimi loučili. Letadlo nakonec oproti předpokladům v pořádku přistálo. Dle vyšetřování údajně vše vzniklo tak, že se v kabině nedopatřením aktivovalo upozornění o problému, takže jej pilot ohlásil, aniž by zkoumal, zda se skutečně něco děje.

„Ach ne, stalo se to zase. Kapitán je opilý.“

Pasažéři předpokládají, že pilot, který drží v rukou jejich životy, je vždy v perfektní kondici, zdravý, dobře odpočatý a při smyslech. Hlášení o tom, že kapitán je pod parou tak zpočátku působilo zřejmě dost děsivě. Následovalo ale hlášení, ve kterém někdo řekl, že kopilot je orangutan. Byl to totiž způsob, jak si oba piloti ze sebe navzájem utahovali. Ve stroji totiž necestovalo celkem ani pět pasažérů a tak si pánové v kokpitu řekli, že si podobné legrácky mohou dovolit.

„Dámy a pánové, omlouvám se za nenadálé vzlétnutí. Uhýbali jsme jinému letadlu.“

Ne všechny letecké katastrofy se odehrávají ve vzduchu. Nehody mohou vzniknout i na ranvejích, kde se na mezinárodních letištích střídají stovky letů denně. Je proto potřeba dobře naplánovat, kdy je jaké letadlo na řadě. To se ale nepovedlo při letu do Dallasu. Boeing už přistával, dosednul na plochu, ale najednou zase zrychlily motory, ozvaly se divné zvuky a letadlo znovu vzlétlo. Zděšení cestující nevěděli, co se děje. „Uklidnil“ je ale vzápětí kapitán, který s ledovým klidem prohlásil: „Dámy a pánové, omlouvám se za nenadálé vzlétnutí. Na runwayi bylo další letadlo a říkal jsem si, že je dobrý nápad mu uhnout a zkusit přistát za chvilku ještě jednou.“

„Elektronický zábavní systém nefunguje. Posádka místo toho zorganizuje karaoke.“

S příjemným filmem nebo hudbou cesta ubíhá rychleji. Pokud si ale člověk nevezme něco ke čtení nebo k poslechu, může se několik hodin dívat jen na sedadlo před sebou. Některá letadla ale právě v tomto místě mají malou obrazovku, na které si každý cestující může pustit video, nebo hudbu z bohatého výběru. Pokud už s tím pasažéři počítají a nevezmou si vlastní zařízení, porucha této obrazovky je může odsoudit k nekončící nudě. Toho se snažil vyvarovat kapitán, který se za tuto poruchu omluvil a ohlásil, že palubní personál místo toho zorganizuje na palubě karaoke. Nedá se říct, zda byli v tu chvíli vyděšenější cestující, nebo letušky.

„Dámy a pánové, hustě prší a je špatně vidět. Teď jsem málem přistál do vody.“

Déšť a špatná viditelnost dokáže piloty potrápit hodně. Cestující ale většinou věří, že jsou na podobné situace trénovaní. I přesto se někdy může stát, že kapitán přecení své schopnosti. To se stalo například na jednom letu z Helsinek do USA, kdy pilot myslel, že hustý déšť mu v přistání nezabrání. Až když málem přistál na hladině, zjistil, že bude lepší počkat, až se déšť zmírní.

„Vracíme se zpět do Dháky. Letadlo má poruchu. Vážnou.“

Vždy, když se něco děje, je člověk dychtivý po informacích. Chce znát podrobnosti, aby mohl analyzovat, co se děje a jak ho to může ohrozit. Existují ale kapitáni, kteří v několika skromných slovech dokáží vyvolat paniku desítek lidí. To byl i případ jednoho letu z Dháky do Káthmándú. Vše samozřejmě dobře dopadlo a stroj v pořádku přistál.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek