Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Když smrt vydělává. Zesnulým hudebníkům raketově stoupají zisky

Když smrt vydělává. Zesnulým hudebníkům raketově stoupají zisky

Mnozí z nich vydělali posmrtně víc než za roky snažení. Alespoň tak se jeví situace mnohých světových hvězd – symbolů úspěchu, slávy a bohatství. Aktuálně to dokládají i příklady z minulého roku – zpěvákům Davidu Bowiemu a Princovi vzrostly prodeje o tisíce procent.

David Bowie se loni stal králem vinylů. Obliba desek v posledních letech setrvale stoupá a v minulém roce si jich posluchači koupili nejvíc od roku 1991. V britské TOP 30 nejprodávanějších gramodesek se přitom objevilo hned pět Bowieho nahrávek. Konkrétně jeho poslední album Blackstar, které suverénně obsadilo první příčku, a dále klasiky The Rise And Fall Of Ziggy Stardust, Hunky Dory, Nothing Has Changed a Changesonebowie. Den po Bowieho smrti vzrostl počet přehrání jeho písní na streamovací službě Spotify o 2 700 procent.

Nečekaná smrt zpěváka Prince je druhý příklad, kdy smutná událost katapultovala umělce do čela žebříčků prodejnosti. Hudebník zemřel loni 21. dubna a už v následujícím týdnu se mu podařilo neskutečné. Pět jeho alb se objevilo v americkém žebříčku magazínu Billboard mezi TOP 10 nejprodávanějších nahrávek. Ovládnul tak celou polovinu žebříčku. Prince tehdy bodoval s The Very Best of Prince, Purple Rain, The Hits/The B-Sides, Ultimate a 1999. Jen během dubna prodal hudebník posmrtně na americkém trhu přes čtyři miliony nahrávek (fyzických nosičů a digitálních médií).

Výčet zpěváků, jejichž smrt jim, nebo spíše jejich dědicům, vydělala jmění, by mohl být mnohem delší. Opravdovým rekordmanem je nejspíše Michael Jackson. Zpěvák zemřel v polovině června 2009 a do konce roku pak stihnul vydělat víc než kterýkoli jiný žijící hudebník toho roku. A na své smrti „utržili“ i další. Janis Joplin do roka od svého úmrtí prodala osm miliónů nahrávek. Album klavíristy a zpěváka Raye Charlese Genius Loves Company, které vyšlo dva měsíce po jeho smrti v roce 2004, si koupilo téměř 3,5 milionu lidí. Bodoval také Leonard Cohen, autor písně Hallelujah, který v českém žebříčku na konci roku 2016 se svým albem You Want It Darker v prodejnosti dokonce porazil Karla Gotta. Finanční dopad těchto skoků je ale poměrně obtížné vyčíslit.

Smrt nezvyšuje prodeje jen v celosvětovém měřítku, ale přináší větší zisky i českým umělcům. Za života Ivety Bartošové obliba jejich nahrávek spíše klesala, kontroverze kolem její osoby a dobrovolný odchod ze života ji ale navrátily opět do prodejních žebříčků. Zemřela na konci dubna roku 2014, měsíc poté se dle českých statistik v TOP 100 nejprodávanějších nahrávek v České republice objevilo hned pět jejich alb (Platinum Collection, Hej pane diskžokej, Noc je království, Gold a 22).

Ještě větší bouře zájmu se strhla o skladatele Karla Svobodu, který spáchal sebevraždu začátkem roku 2007. I po čtvrt roce od svého úmrtí v žebříčku deseti nejprodávanějších alb obsadil se svými nahrávkami tři příčky.

A ještě jedna „česká stopa“: Většina vinylů, které se ve světě prodávají, je vyrobená v tuzemsku a poptávka skutečně roste. „V roce 2015 jsme vyrobili 18 milionů gramodesek. V loňském roce 2016 evidujeme cca 30procentní nárůst výroby. Kdybychom nebyli limitování výrobní kapacitou a zejména nedostatkem pracovních sil na obsluhu lisů, byl by výsledek ještě lepší,“ vysvětluje pro INFO.CZ manažerka prodeje a marketingu firmy GZ Media Jana Plotová. Potvrzuje i trend vyššího zájmu po umělcích, kteří náhle zemřeli. „V uplynulých letech jsme evidovali například zvýšený nárůst poptávek na alba zemřelých umělců Amy Winehouse a Michaela Jacksona,“ doplňuje Plotová.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek