Mars je neobyvatelný, zklamali dobyvatele vědci. Našli na něm chemikálie, které vraždí organismy

Mars je neobyvatelný, zklamali dobyvatele vědci.  Našli na něm chemikálie, které vraždí organismy

Život na Marsu je zřejmě vzdálenější, než se dosud myslelo. Povrch rudé planety obsahuje „koktejl chemikálií“, který je schopný likvidovat živé organismy. Experimenty to zjistil tým vědců z univerzity ve skotském Edinburghu.

Mars postrádá ozonovou vrstvu, tudíž ho nic nechrání před škodlivým ultrafialovým slunečním zářením. V kombinaci s chemickými látkami nalezenými na povrchu planety to představuje riziko pro živé organismy.

Například bakterie, která se běžně vyskytuje v zemské půdě, na Marsu narazí. UV záření ji zničí. Když se k tomu navíc přidá chloristan hořečnatý, působící jako oxidační činidlo, dojde ke zkáze dvakrát rychleji. Pokud se k chloristanům přidá i oxid železitý a peroxid vodíku, likvidace je rychlejší dokonce jedenáctkrát.

Chloristany na Marsu odhalily kosmické sondy Viking, které NASA na rudou planetu vyslala v 70. letech.  Jejich přítomnost potvrdila v minulé dekádě i sonda Phoenix.

„Naše pozorování ukazují, že vysoce škodlivý,“ napsali vědci v časopise Scientific Reports, kde publikovali výsledky experimentů. „Poskytuje to další důkaz, že povrch Marsu a jeho okolí je neobyvatelné,“ dodali.

Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek