Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Největší letecká záhada blízko rozřešení? Nové důkazy zřejmě prozradily polohu letu MH370

Největší letecká záhada blízko rozřešení? Nové důkazy zřejmě prozradily polohu letu MH370

Jedna z největších záhad letecké dopravy bude brzy možná objasněna. Australský úřad pro bezpečnost dopravy (ATSB) tři roky po zmizení letu MH370 z radarů přišel s explozivní zprávou. Analyzoval satelitní snímky z francouzských vojenských satelitů pořízené dva týdny po nehodě a nalezl pravděpodobné ostatky letadla. Pokud se tato informace potvrdí, nemělo by již být složité danou lokaci pod mořem prozkoumat a letoun letu MH370 nalézt a vyzvednout. 

Nově prozkoumané snímky, které pocházejí od francouzského armádního satelitu, poskytli Francouzi australskému Úřadu pro bezpečnost dopravy letos v březnu - tři roky po tragédii. Po analýze snímků úřad dospěl k tomu, že čtyři fotografie zachycují trosky letadla v okolí předpokládané havárie, uvedl ATSB.

Tyto snímky sice vlády a úřady měly k dispozici již dříve, nicméně je vyřadily jako neprůkazné. Až nyní ATSB nalezl souvislost mezi nimi a záhadně zmizelým letem.

Podle oceánografa Davida Griffina, který fotografie pomáhal analyzovat, by trosky letadla mohly poukázat na současnou polohu zříceného letadla s bezprecedentní přesností. „Vše nyní závisí na tom, jestli to, na co se díváme, jsou skutečně trosky letadla,“ řekl Griffin. Jeho analýza nicméně potvrdila, že dvanáct objektů na hladině oceánu jistě vyrobil člověk, dalších 28 pak s největší pravděpodobně rovněž. Velikost zaznamenaných objektů navíc koresponduje s částmi letadla, které byly již dříve nalezeny.

Ředitel ATSB Greg Hood nicméně prohlásil, že nové fotografie by neměly vyvolávat přehnaná očekávání. „Rozlišení fotografií není natolik vysoké, aby bylo možné s určitostí říci, zda objekty pocházejí z letu MH370, nebo zda jsou to jen jiné objekty, které plují na mořské hladině,“ řekl Hood.

Po letu MH370 pátraly australská, malajsijská a čínská vláda, letos v lednu nicméně bylo pátrání kvůli značným ekonomickým nákladům zastaveno. Australský ministr dopravy Darren Chester tehdy nicméně prohlásil, že pokud budou nalezeny nové, přesvědčivé důkazy, pátrání může být obnoveno.

Let MH370 se ztratil z radarů 8. března 2014, o jeho osudu se však mnoho neví. Letadlo mířilo z malajsijského Kuala Lumpur do Pekingu. Když se dostalo z malajsijského vzdušného prostoru, tak se kapitán s letovým provozem standardně rozloučil. „Dobrou noc, malajsijské tři-sedm-nula.“ V té době letadlo letělo ve standardní letové hladině okolo deseti kilometrů a nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo nějaké problémy.

Po deseti minutách se s letem MH370 spojil kapitán jiného letadla, ale slyšel už jen praskání statické elektřiny a huhlání. Poté letadlo zvýšilo svou letovou hladinu o 3.5 kilometru, aby následně prudce otočilo na západ a kleslo na hladinu 3600 metrů. Podle amerických vyšetřovatelů pak letadlo mohlo v letu pokračovat asi ještě čtyři hodiny, mohlo tedy uletět ještě 3500 kilometrů, než mu došlo palivo.

V následujících měsících a letech se nalezly malé části trupu letadla, hlavní trosky se však nikdy nenašly.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek