Netradiční předvánoční úklid. Angličan učí Francouze skrze sociální sítě sbírat odpadky

Magdaléna Rejžková

Když někdo na ulici nechá téct vodu, vezme si ručník, vyrazí ve slipech ven a jde se umýt. A když jde na trh, schválně pohodí na zem igelitový sáček a stopuje, kdy ho někdo zvedne. To všechno fotí, natáčí a sdílí na sociálních sítích. Angličan Edmund Platt alias Mr. Bin se rozhodl, že Francouze odnaučí jejich le bordel.

Učitel angličtiny o loňských prázdninách meditoval na lavičce v rodném Leedsu. Fascinovaný spoustou odpadků okolo je začal sbírat. Celou akci dokumentoval a selfie s plechovkou pak sdílel na Facebooku a Instagramu. Vyzval pár dalších přátel, ať udělají to samé a každý den seberou alespoň jeden odpadek. Čtyři pokyny "seber, vyfoť, vyhoď, sdílej" rychle zafungovaly. Když se vrátil do Marseille, kterému se někdy přezdívá nejhezčí popelník Francie, vyrobil si provizorní vizitky a začal osobně obcházet bary a vysvětlovat lidem, co je třeba. Výzva se nečekaně chytla a sociální sítě začaly plnit fotografie lidí sbírající odpadky. Sjednotil je hashtag 1pieceofrubbish/1déchetparjour, podle něhož zanedlouho vznikla i stejnojmenná asociace.

Aktivity na sociálních sítích začaly doprovázet akce v terénu, víkendové uklízení na pláži nebo na nádraží. "Všichni říkají, jak je v Londýně nebo Bruselu v porovnání s Francií čisto, ale to nevědí, kolik tam funguje podobných týmů. I ve Francii jich je samozřejmě spousta, v čem se ale my lišíme, je komunikace. Vůbec nechápu, že se sociální sítě nevyužívají pro podobné účely mnohem víc," říká Edmund. Neustále se proto snaží vymýšlet nové aktivity, které by k problematice přitáhly pozornost. Efektivní je prý zapojení celebrit, třeba hvězd ze seriálu Plus Belle La Vie nebo známých plavců. "Až si jednou udělá selfíčko s prázdnou lahví Depardieu, bude to bomba." Edmund s kolegou Chrisem, který je pro změnu z Manchesteru, natáčejí a fotí denně. Jejich videa mají statisíce zhlédnutí měsíčně, tisíce lidí už nasdílely hashtag na sociálních sítích. "Kašlat na fotky zadků a koktejlů u bazénu, musíme využít sílu sociálních sítí k užitečným věcem. Navíc chceme ukázat, že nejsme pošahaní batikovaní vegani, ale normální moderní lidi, co jim jde o to, kde žijou," rozčiluje se Edmund.            

Ve svých aktivitách chce sdružení zůstat apolitické. Jak vysvětluje Chris: "Všichni vědí, že za nepořádek může v první řadě město. To ani nemusíme říkat. Zároveň ani nechceme obviňovat lidi, ale spíš je motivovat. Přijde mi, že v Anglii jsme k respektu k prostředí vedení od malička, ve Francii je to trochu jiné. V Marseille je situace o to závažnější, že všechny odpadky tečou do moře."

One piece of rubbish teď proto soustředí svoje aktivity hlavně na osvětu na školách. 90 minut přednáška a pak 90 minut v terénu. "Ani si nedovedete představit, jak takový guerilla marketing funguje. Jen si to představte – sto dětí na ulici sbírá odpadky! Všechny kolemjdoucí to hned zaujme," vysvětluje Edmund. Při uklízení jsou samozřejmě nejen děti vybaveny hygienickými gely a rukavicemi a lektoři jim vysvětlují, že každý může mít své limity, co ještě sebere a co ne…

Asociace se nebrání ani spolupráci s firmami. Nedávno se například spojila s firmou Totem Mobi, která na jihu Francie nabízí sdílení elektromobilů. Společně uspořádali odpadkový závod, takzvanou Totem Challenge. Soutěžní týmy musely v elektromobilu objet danou trasu a po cestě sbírat odpadky. A samozřejmě se u toho vyfotit. Jen tato jednorázová akce zasáhla na sociálních sítích 1,2 milionu lidí. Hashtag onepieceofrubbish už se navíc šíří nejen v okolí Marseille a Leedsu, kde jsou Edmundovi známí, ale fotky přicházejí i z Kalifornie, Buenos Aires nebo Dillí. "Už jsme měli i pár českých příspěvků, a doufám, že jich po tomto článku ještě přibude!“ zdůrazňuje Edmund. A Chris dodává: "Změnit mentalitu lidí chvíli trvá, nicméně podle vědeckých průzkumů může být už v roce 2050 v moři víc odpadků než ryb, takže pokud nechcete za chvíli na Vánoce večeřet ryby z plastu, je třeba začít hned."

sinfin.digital