Nezapnuté bezpečnostní pásy i nedostatečné přestávky. Co vše ohrožuje cestující v autobusech?

Info.cz

abe

Léto je obdobím dovolených, ale také dobou zvýšeného počtu dopravních nehod. Na silnice vyjíždí více svátečních řidičů a více lidí také cestuje na jih za sluncem. Přestože letadlová doprava postupně sílí, stále se najdou tací, kteří dávají přednost autobusu. Ten ale nemusí být nutně bezpečnější, jak se ukázalo i včera večer při nehodě českého autobusu na severu Itálie. Z 20 raněných jsou někteří ve vážném stavu, řidič zemřel. Co bylo příčinou havárie, se zatím zjišťuje. Je cestování autobusem ještě bezpečné, nebo se vyplatí volit spíše letadlo, nebo vlastní automobil?

Když turista sedá do autobusu, nezbývá mu než věřit, že jeho život má v rukou zkušený řidič. Nikdo nechce jen s nervózním amatérem, který porušuje silniční pravidla. I to se ale kvůli nedostatku kvalitních zaměstnanců podle webu Deutsche Welle někdy stává. Doplatili na to pravděpodobně i cestující v roce 2003, kteří nepřežili cestu z Rakouska a v patrovém autobuse havarovali u Nažidel. Zemřelo tehdy 20 lidí a důvodem byla pravděpodobně nepozorná a rychlá jízda řidiče-brigádníka, který dokonce zfalšoval osvědčení o profesní způsobilosti k řízení autobusu.

Od roku 2005 by měli cestující v autobusech používat bezpečnostní pásy. Zodpovídá za to ale řidič, který by měl kontrolovat, zda mají všichni pásy zapnuté. To se vždy neděje, nebo ani není v řidičových silách, aby takovou kontrolu zvládnul. Při nehodě v roce 2012 ve Švýcarsku se ale ukázalo, že ani pásy nedokáží v některých případech zvýšit šanci na přežití. Při neštěstí tehdy zemřelo 28 lidí, 22 obětí byly děti, které měly pásy zapnuté. V současnosti se proto v Evropské unii vyvíjí tlak na to, aby byly v autobusech také speciální varianty bezpečnostních pásů pro děti, které by je dokázaly ochránit.

Cestou na dovolenou se už každý vidí v písku na pláži a dlouhá ubíjející cesta mu přijde jako něco, co by se mělo co nejvíce zkrátit. Přehnaná rychlost a nedodržování povinných zastávek ale přetěžují řidiče, na kterého může snadno dolehnout mikrospánek. Podle evropských směrnic by měl řidič autobusu řídit maximálně 9 hodin denně. Po maximálně 4,5 hodinách by navíc mělo následovat zastavení a alespoň 45minutová pauza. Týdně by pak řidiči měli strávit za volantem nejvíce 56 hodin. Experti ale potvrzují, že právě toto pravidlo společně s povinností zapnutých pásů se nejvíce na cestách porušuje.

sinfin.digital