Nová studie. Vědci přisli na to, proč někteří lidé mají modré oči

Info.cz

sta

Naši předkové měli zřejmě všichni tmavé oči. Modré oči se zřejmě začaly objevovat až před pěti tisíci lety v Severní Evropě. Genetická evoluce tak zřejmě postupovala rychleji, než se vědci domnívali. Za světlejší barvu očí může nejspíš zemědělství, uvádí server Psychology Today.

Standardní evoluční teorie počítají s tím, že se organismy přizpůsobují svému způsobu života díky výběru vhodných genů. Ty, které vykazují méně příznivou genovou výbavu, mívají logicky méně potomků.

S měnícím se způsobem života a změnou stravy člověka v souvislosti se zemědělskou revolucí by se dalo očekávat, že dojde i ke genové adaptaci. Změna jídelníčku člověka s nástupem zemědělství, tedy hlavně chovem zvířat pro maso a mléko a pěstováním obilnin či luštěnin, vedla například k odstranění intolerance na laktózu u dospělých.

Zatímco děti tráví mléko dobře, protože je hlavní součástí jejich potravy, dospělým přirozeně způsobovalo průjem a nadýmání. Právě nástup zemědělství a zařazení obilovin do jídelníčku vedly i ke změně zbarvení oční duhovky. Modré a zelené oči jsou tedy nejspíš výsledkem genetického přizpůsobení se změnám v zemědělské výrobě.

sinfin.digital