Planeta se pomalu zbavuje ozonové díry. NASA přinesla první důkazy

Už od 70. let vědci varují před používáním takzvaných tvrdých freonů, které poškozují životně důležitou ozonovou vrstvu Zeměkoule. Ozon přitom chrání obyvatele modré planety před škodlivým ultrafialovým zářením, které může způsobovat i rakovinu kůže. Vědci NASA nyní poprvé zveřejnili důkazy o tom, že hladiny freonů v atmosféře klesají. Nové poznatky podle nich dokazují, že celosvětový zákaz chlorofluorouhlovodíků (CFC) obsahující freony, který byl zahájen v 80. letech, má skutečně smysl.

O výrazném zlepšení situace hovoří nová studie zveřejněná v odborném časopise Geophysical Research Letter, ve které vědci NASA tvrdí, že se úbytek ozonu od roku 2005 snížil o 20 procent. Zmenšení ozonové díry navíc dokládají snímky Země, které odborníci z NASA před nedávnem pořídili.

„Velmi jasně vidíme, že objem CFC v ozonové díře klesá a že kvůli tomu dochází k menší spotřebě ozonu,“ říká podle německého serveru Deutsche Welle, spoluautorka studie Susan Strahanová z Goddardova kosmického střediska NASA.

Obyvatelé planety se tak mohou na slunci cítit o něco bezpečněji. Stratosférický ozon totiž chrání Zemi před ultrafialovým zářením, které může kromě rakoviny kůže způsobovat také šedý zákal, oslabovat imunitní systém a škodit i rostlinám.

Přestože jde pro obyvatele Zeměkoule o skvělou zprávu, úplné zotavení ozonové vrstvy bude podle NASA trvat ještě několik desetiletí. „Antarktická ozonová díra se uzdravuje pomalu, protože množství chemikálií produkovaných člověkem, které díry způsobují, mají dlouhou životnost,“ uvádí studie.

Freony totiž mizí až po 50 až 100 letech. Podle NASA se tak ozonová vrstva vyčistí až v letech 2060 až 2080. „Dokonce i tehdy by zde mohla být ještě malá díra,“ přiznává další autorka studie Anne R. Douglassová.