Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Samá kola: Vdechnout vraku život

Samá kola: Vdechnout vraku život

Kde se rodí nápady na srdeční byznys? A kudy cesty k němu vedou? Společně se společností Samsung a jejím novým telefonem Samsung Galaxy Note8 jsme se rozhodli vám přinést portréty lidí, kterým jejich sen nedal spát, dokud se nezměnil v podnikatelský záměr. Dnes vám představujeme Jiřího Svobodu, jemuž učarovalo renovování veteránů a kol.

„Každá jízda je dobrodružství,“ říká nadšeně dva­ačtyřicetiletý Jiří Svoboda, milovník poválečných vozů a trochu mladších kol. Většinu času tráví jejich renovací. V případě kol z dílů původních kol Favorit zkušeně postaví zcela nové, moderní městské kolo. Pod značkou Faborit.

autor: Ondřej Tylčer

V jeho dílně na Zličíně se zastavil čas. Na dvoře se z popraskaného afaltu k nebi natahují přerostlé kopřivy a plevel, mezi nimi leží dřevěné plachetnice, jasně žlutý Volkswagen Transporter s oblými světlomety, Tatra 603, na jejíž střeše rez kreslí obrazce, vybydlený Austin Mini i elegantní sportovní MG s volantem pěkně po britsku na pravé straně. A také jsou tu všude bicykly. Rámy, duše a řídítka ve výšce pár metrů zavěšené na železné konstrukci. „I když se věnuji i muzeál­ním renovacím, sám sbírám taková auta, ve kterých se dá jet. A je to stejné i s koly. Všechno to končí rokem 90. Nové materiály už tak nějak nejsou pro mě.“

Jiří Svoboda přes třináct let rekonstruuje legendární „fába“, tedy kola Favorit, a přestavuje je do podoby městských kol, tzv. fixek. Sám jezdí na kole bez přehazovačky a mnohdy i bez brzd. „Díky tomu se mi neskutečně zlepšila fyzička. Naučil jsem se tak zapojovat svaly, o kterých jsem ani nevěděl, že je mám.“ Když v roce 2004 se stavbou fixek začínal, byl to velký boom. „Dnes je scéna celosvětově trochu utlumená, což je dáno především zákazem jezdit na kole bez brzd. My jsme jezdili dřív a jezdíme furt,“ říká Jiří.

autor: Ondřej Tylčer

On sám se trendy neřídí, a naopak má rád staré věci. A umí si je opravit. „Před dvaceti lety jsem si pořídil své první MG, zrenovoval je, naučil se technologické postupy a začalo mě to bavit.“ Opustil po letech práci v realitní kanceláři a začal se věnovat restaurování vehiklů naplno a profesionálně. „Chtěl jsem dělat něco tvůrčího, vidět výsledek. Ta auta jsou navíc hezká, stará a já mám a priori staré věci rád.“

Veteráni v sobě nesou příběhy svých minulých majitelů, zároveň třeba i zprávu o finanční krizi. „První, na čem střední třída začne šetřit, jsou veteráni, protože to je věc zbytná. Vypovídá to o momentální globální finanční situaci.“ S vozy, které Jiří zrenovuje, lze normálně jezdit. Zatímco ze stařičkého Volkswagen Transporteru vykřesáte maximálně sedmdesátku, sportovní vozy pojedou o desítky kilometrů víc, než je maximální povolená rychlost na českých dálnicích. „Vozy z poválečného období mají tu výhodu, že se na ně pořád ještě vyrábějí náhradní díly, dají se snadno renovovat i udržovat, a tím pádem s nimi pořád ještě můžete jezdit.“ I když jízda prý nikdy není zcela komfortní a procento závad, jež mohou během cesty nastat, je vysoké, přes to má jízda veteránem své kouzlo. „Každé auto jinak voní, každé se jinak chová a má jinou duši. Když si pak uvědomíte, že jedete 60 let starým vozem, kterému jste coby vraku vdechla život, tak je to sakra dobrý pocit.“

Tvořte věci ve velkém

Nový telefon Samsung Galaxy Note8 je stvořený pro ty, kdo chtějí dělat věci ve větším formátu. Telefon nabízí displej s ohromující 6,3 palcovou ůhlopříčkou a rozlišením Quad HD+. Díky tenkému tělu lze přitom telefon stále pohodlně držet v jedné ruce. Dává více prostoru pro sledování, čtení či kreslení, a stává se tak dokonalým telefonem pro multitasking. Chcete-li si tento telefon prohlédnout zblízka, vyzkoušet kouzlo virtuální reality na vlastní kůži nebo si zasportovat s novými hodinkami Samsung Gear Sport či fitness náramkem Samsung Gear Fit2Pro, navštivte unikátní Samsung Galaxy Studio v obchodním centru Chodov, Praha (v provozu každý den od 2. října do 28. prosince).

Samsung Galaxy Note8Samsung Galaxy Note8autor: Samsung

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek