Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Šílená shoda okolností“. Přátelé a spolupracovníci vzpomínají na zesnulého Jana Třísku

„Šílená shoda okolností“. Přátelé a spolupracovníci vzpomínají na zesnulého Jana Třísku

Výjimečný člověk a mimořádný umělec, který své okolí učil profesionalitě, je ve vzpomínkách spolupracovníků a přátel herec Jan Tříska. Zemřel dnes v Praze po sobotním pádu z Karlova mostu do Vltavy. Podle anglisty a překladatele Martina Hilského, který s Třískou léta spolupracoval při popularizaci a interpretaci díla Williama Shakespeara, herce charakterizovala profesionalita „od začátku do konce“.

Jeho herectví bylo profesionální, ale zároveň osobní, prožité a procítěné, řekl Hilský ČTK. Třískův Král Lear způsobil, že se Letní shakespearovské slavnosti staly plenérovým divadelním fenoménem.

DRSNÉ VIDEO: Bezvládný Jan Tříska (†80) ve Vltavě, marný pokus o záchranu

„Je mi to líto, protože pokud vím, tak Honza neplánoval, že někdy umře. Držel diety, cvičil a myslím si, že i ve svých 80 letech byl velice připraven fyzicky i mentálně, byl schopen naučit se dlouhé texty,“ řekla ČTK herečka Magda Vášáryová. V roce 1970 s ním vytvořila kreaci ve Weiglově snímku Radúz a Mahulena.

Upozornila, že Tříska byl ještě československý herec. I proto lituje, že nemohl být součástí českého herectví a kultury. „I jeho jsme vytlačili, tuhle velkou hereckou osobnost, i jeho jsme radši poslali pryč. Protože nemáme rádi, když je někdo lepší než průměr,“ uvedla.

„Poprvé jsem ho viděl jako hodně mladý student, v 60. letech v roli Romea. A pak jsme se seznámili, když v roce 2002 vystupoval v té legendární inscenaci shakespearovských slavností jako král Lear. Opsal veliký herecký oblouk od Romea ke králi Learovi. Já jsem viděl obojí a před obojím smekám, „ řekl ČTK odborník na Shakespeara Martin Hilský. „Roli krále Leara se naučil v Kalifornii, a když přijel na první čtenou zkoušku, uměl ji celou zpaměti dokonale,“ popisuje hercovy zvyklosti a zodpovědnost.

Hilský připomněl, že Shakespearovy Sonety jsou velmi často o pomíjivosti lidského bytí. „Mluvili jsme spolu i o těchto posledních věcech. Velmi krásně. Vím jedinou věc, že to těžce prožíval a řekl mi: ‚Martine, po osmdesátce je to všechno jinak. Věř mi.‘ To mám od něj. Ale připadá mi jako šílená shoda okolností, že už není,“ řekl Hilský.

„Doslova před pár týdny exceloval v komponovaném představení Pocta Shakespearovi. Společně jsme trávili dlouhé chvíle v autě a já mohl sledovat, jak si znovu a znovu opakoval texty sonetů, aby byl stoprocentně připraven na večerní představení. Tuto profesionalitu jsem na něm nesmírně obdivoval. (...) Je mi to neskutečně líto, Honza mi bude moc chybět,“ řekl ČTK Michal Rychlý z agentury Schok, která slavnosti pořádá.

Za výjimečného člověka po všech stránkách označil Třísku režisér a kameraman František Antonín Brabec, který ho obsadil do svého filmu Máj z roku 2008. „A to jak z hlediska profese, duše a přístupu k okolí včetně svých lidských rozměrů. Myslím si, že nás v 90. letech naučil profesionalitě. Už tím, jak přistupoval ke svým rolím,“ řekl Brabec ČTK.

Přístup Třísky k práci a životu popisuje také šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský. „Znal jsem ho celý život, už jako kluk jsem se objevil vedle něj v Národním divadle v inscenaci Turgeněvovy hry Měsíc na vsi, v níž ztvárnil mého vychovatele,“ řekl Hrušínský ČTK. Pamatuje si, že v den premiéry se Tříska zranil v autě, do divadla ho přivezla sanitka, ale představení neohrozil. „V zákulisí byl připraven lékař, který mu dával injekce,“ dodal Hrušínský, který s ním strávil řadu let jako herecký partner v komedii Yasminy Rezy Kumšt. Na Jezerce měla téměř stovku repríz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek