Slepé uličky: 7 letadel, která se konstruktérům nepovedla

Michaela Kratochvílová

Létání je považované za nejbezpečnější způsob dopravy, ale i tady se občas něco nepovede. Historie tak vedle typů letadel, která byla úspěšná, eviduje také ta, která se konstruktérům tak docela nepovedla. Řada slibných směrů, kterými se oblast letectví ubírala, se tak nakonec ukázala být pouze slepými uličkami.

De Havilland DH 106 Comet

Na první pohled krásný a elegantní letoun skrýval ve své konstrukci smrtící nedostatek. Kometa byla prvním proudovým letadlem, které bylo určeno k dopravě cestujících. Slibnou kariéru v oblacích jí záhy zhatily tři v těsném sledu po sobě jdoucí nehody. V květnu 1953 spadl stroj De Havilland DH 106 Comet nedaleko indické Kalkaty, v lednu 1954 u Elby a o čtvrt roku později u Neapole, žádnou z nehod nikdo nepřežil. Po třetí katastrofě byly všechny lety stroje pozastaveny, šetření následně odhalilo příčinu havárií. Čtvercová okénka v kabině cestujících po nějaké době provozu nedokázala vydržet tlak působící na letoun a ten se tak třikrát roztrhl ve vzduchu. Výrobce sice tvar oken modifikoval, dobré jméno Komet ale bylo poničeno provždy.

Boeing 737-200

Ani světově nejrozšířenější rodině letounů amerického výrobce Boeing řady 737 se nevyhnuly technické potíže. Po dvou nehodách zkraje 90. let, které se nepodařilo vysvětlit, je pomohly odhalit problémy stroje, který přes vzniklé chyby za letu dovedla posádka bezpečně dostat na zem. Z vyšetřování vyplynulo, že je na vině pohonná jednotka směrovky. Když se chladný systém setkal s horkou hydraulickou kapalinou, tak se směrové kormidlo v určitém okamžiku samovolně vychýlilo a zaseklo. Na následné pokusy pilotů náklon vyrovnat reagovala směrovka přesně obráceně. Při pokynu zatočit vlevo zatáčel letoun kvůli teplotnímu šoku, který ochromil servoventil doprava. Boeingy řady 737 patří dodnes mezi letadla s největší nehodovostí, ne ovšem vinou výrobce. Řada strojů byla poté, co dosloužila ve vyspělých zemích, odprodána do rozvojových států. V rukou nespolehlivých aerolinií pak často končí kvůli zanedbání údržby katastrofálně.

Nezaslouženě špatná pověst: Tupolev TU-154

sinfin.digital