Sportem proti stresu. Který pomůže nejvíc?

Sportem proti stresu. Který pomůže nejvíc?

Určitá míra stresu může nabudit k vynikajícímu výkonu. Ale všeho moc škodí. Přemíra stresu z práce může vést k podrážděnosti, úzkostlivým stavům, problémům se spánkem nebo k depresi. Pojďme se podívat, jak se stresem nejlépe zatočit pomocí sportu. 

Kolotoč všedního dne může být někdy velice vyčerpávající. Brzké ranní vstávání, zběsilý úprk do práce, ve které se vyžaduje 110% nasazení často až do pozdních večerních hodin. Ti šťastnější pak mají čas a energii na přípravu večeře, péči o děti a domácnost. Není divu, že si člověk potřebuje občas odpočinout. Alespoň na hodinku denně, kdy člověk udělá něco pro sebe. Nejlépe něco, při čem načerpá energii pro další pracovní výkon, případně vypustí nahromaděný vztek a frustraci, když se zrovna nedaří.

Tai-či

Tai-čiTai-čiautor: Shutterstock

O blahodárných účincích sportu pro klid duše a zdraví těla jste jistě už slyšeli. Ale proč byste měli zauvažovat právě nad ta-iči?

Tai-či, čínským názvem tchaj-ťi čchüan, není pouhý sport. Jedná se o starodávné bojové umění, které se původně cvičilo v taoistických klášterních komunitách. Bylo prostředkem duchovní alchymie, tedy metodou přeměny uvnitř těla s cílem navrátit a upevnit zdraví a prodloužit věk. Nepopíratelnou hodnotu mělo toto umění i v samotném boji, hlavně v tom beze zbraně. Obyčejní lidé obdivovali schopnosti sebeobrany mnichů a doprošovali se v klášterních komunitách, aby se je také mohli naučit. Mniši pak začali ze soucitu přijímat nezasvěcence jako své žáky.

Většina stylů tai-či, které se dnes cvičí, patří mezi laické (rodinné), které jsou s taoistickým tréninkem spojené jen nepřímo. Jang Čcheng-fu, mistr taiči v Pekingu, upravil způsob cvičení tak, aby v první řadě zlepšovalo fyzickou kondici a bylo vhodné pro všechny vrstvy obyvatelstva. Dnes ho znají miliony lidí po celém světě jako cvičení pro zdraví.

 

Tai-či ku zdraví

Tai-čiTai-čiautor: Shutterstock

Účinky tai-či na lidské zdraví se zabývá i vědecká komunita a výsledky nejsou vůbec špatné. V nejedné výzkumné zprávě se uvádí, že toto cvičení zbavuje nervozity a stresu, je efektivní v oblasti prevence a rekonvalescence kardiovaskulárních chorob, pozitivně ovlivňuje činnost mozku i centrální nervový systém a jeho prostřednictvím působí na zlepšení a soulad funkcí ostatních systémů v organizmu. Nelze opomenout ani příznivý vliv cvičení na kloubní a svalový systém a řadu dalších onemocnění.

Dodržováním všech zásad a principů tai-či, bychom tedy měli dosáhnout příjemného pocitu fyzického pohodlí i tiché a klidné mysli pro načerpání energie. Toho lze snadno dosáhnout pomocí cvičení základních uvolňovacích cviků či sestav.  Jako bojový sport ale může tai-či velice dobře posloužit i těm, kdo potřebují „vypustit páru” a načerpat dávku endorfinů.

Pokud si navíc někdo chce cvičení tai-či ještě více okořenit, může zkusit cvičení se zbraněmi. Ale opatrně!