Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Umělá inteligence v boji s padělateli. Chytrá aplikace pozná falešnou kabelku za 20 vteřin

Umělá inteligence v boji s padělateli. Chytrá aplikace pozná falešnou kabelku za 20 vteřin

Podvodníci a padělatelé luxusních značkových produktů mají zaděláno na velký problém. Nově se totiž musejí obávat nejenom celní správy a naštvaných zákazníků požadujících zpět své peníze, ale i umělé inteligence. Tu totiž využila startupová společnost Entrupy, která zákazníkům nabízí aplikaci ověřující pravost zboží, které si právě prohlížejí. 

Aplikace funguje jednoduše. Pomocí dodaného přenosného skenovacího zařízení si  zákazník nafotí několik fotografií zkoumaného produktu, například kabelky, a tyto fotografie následně odešle na server startupové společnosti. Tam nafotografované vzorky umělá inteligence porovná se svou databází na základě několika hledisek a zákazníkovi pošle okamžitě zpět verdikt o pravosti zboží či případném podvrhu. Celý proce přitom zabere jen asi dvacet vteřin, a to navzdory tomu, že referenční databáze má již tři miliony obrázků luxusního zboží.

„Princip našeho zařízení spočívá v tom, že mikroskopické charakteristiky originálních produktů vykazují společné charakteristiky, které je dovolí odlišit od jejich padělků,“ vysvětluje Lakshminarayanan Subramanian, profesor na Newyorské univerzitě a jeden z výzkumníků technologie.

Aplikace se však nezaměřuje jen na vzorek látky, ale zkoumá rovněž i úroveň zpracování, barevnost či materiál produktu. Úspěšnost rozpoznání padělků je přes 96 procent, postupem času se však bude dále zlepšovat. Snímky, které zákazníci pořídí, se totiž automaticky zařadí do databáze, čímž se výsledek dále zpřesní.

Vcelku nenápadná aplikace má obrovský potenciál, kvůli globálnímu obchodu s padělky totiž globální ekonomika přichází ročně o 460 miliard dolarů. „V ideálním světě bychom neexistovali,“ doplňuje výkonný ředitel firmy Vidyuth Srinivasan. „Ale čím více se nám bude dařit zprůhlednit trh, tím lepší to bude pro obchod,“ dodává.

Aplikace zatím funguje jen pro ty nejexkluzivnější značky, lidé ji mohou využít například při zkoumání pravosti oblečení či doplňků z dílny Dior, Gucci, Prada, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent a deseti dalších. Časem se však dá očekávat rozšíření i na další značky. 

„Myslím, že v blízké budoucnosti bude umělá inteligence určitě řešením, které posune míru odhalování padělků na novou úroveň,“ tvrdí Srinivasan. „Je to ale hra na kočku a na myš,“ dodává. S tím, jak se budou vyvíjet technologie a efektivita zařízení sloužících k odhalení nepravých výrobků budou zlepšovat své technologie i padělatelé. Používání lepších materiálů a zpracování pro ně nicméně alespoň bude nákladnější a proto jejich byznys nebude tak efektivní, jako dříve.

Umělá inteligence je jako obrana proti podvodníkům využívána stále častěji, nedávno své řešení představila například finanční společnost Paypal. Ta nyní nechá umělou inteligenci porovnávat IP adresy a jejich fyzickou lokaci posledního přihlášení k účtu klienta a pokud zjistí nesrovnalosti, upozorní patřičné zaměstnance, kteří se případem dále zabývají, informuje server EnGadget.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek