Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ze sirotčince mezi nejbohatší lidi světa. Senzační příběh krále brýlí Leonarda Del Vecchia

Ze sirotčince mezi nejbohatší lidi světa. Senzační příběh krále brýlí Leonarda Del Vecchia

Když se tento týden italský výrobce oční optiky Luxottica dohodl s francouzskou společností Essilor na fúzi v hodnotě 1,2 bilionu korun, v Česku tato informace nikoho příliš neoslovila. Příběh zakladatele italské firmy Luxottica Leonarda Del Vecchia je přitom jako vystřižený z románu. Vyrostl v sirotčinci, byl chudý, ale pracovitý a dokázal vybudovat impérium s oční optikou. Právě jemu vděčíme za slušivé a moderní obroučky brýlí. Dnes vlastní mimo jiné i oblíbenou značku Ray-Ban. 

Narodil se v chudé rodině. Otec zemřel ještě před jeho narozením a matka nedokázala sama uživit čtyři děti. Vyrůstal tedy v sirotčinci a už ve čtrnácti začal pracovat v továrně na výrobu autodílů a dílků na brýle.

Tam se naučil pracovat s kovem. Del Vecchio byl nesmírně pracovitý a po nocích se vzdělával. Ještě jako teenagera ho napadla myšlenka, která nám dnes připadá naprosto samozřejmá, tehdy ale nebyla – tedy, že brýle mohou být hezkým módním doplňkem. O obroučkách brýlí uvažoval jako o něčem víc než jen pomůcce ke zlepšení zraku.

Jeho nápad se osvědčil. V šestadvaceti založil firmu Luxottica, která vyráběla obruby na zakázku. Jak se sám v jednom rozhovoru svěřil, takový typ práce mu po nějaké době přestal vyhovovat. Pocítil totiž strach ze závislosti. „Jako dodavatel v podstatě vkládáte osud do rukou někoho jiného,“ vysvětlil. V roce 1967 začal tedy brýle vyrábět pod vlastní značkou Luxottica. 

Během let se kromě samotných obrub soustředil na všechny aspekty podnikání. Další pochyby totiž přišly, když jeden americký distributor koupil méně, než Del Vecchio očekával. „Začal jsem se strachovat. Pořád jsem přemýšlel nad tím, co by se stalo, kdyby to udělali všichni,“ svěřil se. Zaměřil se tedy na to, aby získal podíl v distribučních firmách, kterým nejvíce věřil. Od toho byl už jen krůček od vlastních prodejen.

V roce 1990 pak vstoupil na Newyorskou burzu cenných papírů a postupně začal skupovat nejznámější značky. Do jeho portfolia dnes patří Ray-Ban, Persol, Oakley nebo Sunglass Hut. Během desítek let vybudoval také silné obchodní vazby s nejprestižnějšími světovými módními firmami, jako je třeba Armani.

Jeho strach z budoucnosti se promítl i do stylu vedení společnosti. V roce 2014 například vyvrátil spekulace o tom, že by do vedení firmy zaměstnal některého ze svých šesti potomků. „Děti zůstávají dětmi. Můžete vyhodit důležitého vedoucího pracovníka, ale není možné vyhodit jedno z vlastních dětí,“ konstatoval pragmaticky pro americký server Bloomberg.

Při příležitosti svých osmdesátých narozenin v roce 2015 všem svým italským zaměstnancům rozdělil akcie firmy v hodnotě 9 milionů eur. Podle něj by se totiž bez loajálních pracovníků nikdy tak daleko nedostal. Celosvětově dnes zaměstnává necelých 80 tisíc lidí a je druhým nejbohatším člověkem Itálie. Jeho jmění se odhaduje na 18,5 miliardy dolarů.     

Letos, kdy mu bude 82 let, se stane generálním ředitelem i výkonným předsedou sloučené skupiny. Ta ponese název EssilorLuxottica. 

Co ho žene stále kupředu? „Motivace. Pramení to z mého strachu z toho, že bych byl závislý na jiných,“ prohlásil Del Vecchio.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek