Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zpátky na výsluní: 6 tradičních českých značek, které se znovu vrátily do nákupních regálů

Zpátky na výsluní: 6 tradičních českých značek,  které se znovu vrátily do nákupních regálů

Mnoho českých značek, které byly na vrcholu slávy v dobách první republiky či hlubokého socialismu neustály nápor kapitalismu a po sametové revoluci dříve či později skončily výrobuNěkteré upadly téměř do zapomnění, ale po čase se naopak vrátily a znovu konkurují zavedeným produktům.

Favorit

Prvním příkladem znovuobjevené české značky je bezesporu Favorit. V roce 1922 vznikla v Rokycanech továrna, ve které se o několik let později začaly vyrábět slavné modely jízdního kola Favorit. Prvotním záměrem bylo vyrobit závodní kolo, které by se vyrovnalo světové špičce. V roce 1951 tak vzniká první řada F1S, určená československým reprezentantům. Během třiceti let Favorit získal velkou oblibu nejen u nás, ale také v dalších třiceti osmi zemích, kam byl exportován. Po roce 1989 vznikla nová společnost Favorit Rokycany, ta však nebyla schopná konkurovat zahraničním trendům a v roce 2001 vyhlásila bankrot. Několik nezdařených pokusů oživit známou značku završila až firma Favorit Czechoslovakia, která od roku 2012 úspěšně navázala na původní tradici ručně vyráběných prémiových jízdních kol. 

Pedro 

Žvýkačka Pedro je dalším symbolem z doby socialistického Československa, ovocnou žvýkačku začal v 70. letech vyrábět podnik Velim a v 80. letech se jí vyrobilo až 900 tun ročně. V 90. letech se oblíbená pochoutka, s chlapečkem v sombréru na obalu, dočkala konce pod vedením koncernu Nestlé. Až nynější majitel práv na značku PedroCandy Plus Sweet Factory, otevřel rovnou několik prodejen Pedro, kde nabízí nejen klasickou žvýkačku, ale i lékořicové pendreky a jiné cukrovinky. 

Praga 

Značka Praga, založená v roce 1907, se po několika desetiletích vrátila výrobě silničních aut a navázala tak na prvorepublikovou tradici, kterou přerušila zejména druhá světová válka a období komunismu. Tehdy byla věhlasná značka využívána k výrobě náhradních dílů, nákladních a vojenských vozů, například nesmrtelné V3S „vétřiesky. Po roce 1989 byl podnik zprivatizován a postupnými kroky se snaží vrátit na výsluní. V devadesátých letech se Pragovka věnovala především vývoji motocyklů typu enduro a kros, ty však, stejně jako později uvedený nákladní vůz, kýžený úspěch nepřinesly. V současnosti se Praga snaží prorazit se sportovními a silničními vozy. 

Jelen a Pitralon 

Dlouhou kariéru „mýdlu s jelenem” zajistil Johann Schicht, a to již v roce 1891, kdy si nechal zaregistrovat jednu z nejstarších českých značek. Před první světovou válkou, již jako akciová společnost Schicht, dodával ústecký podnik výrobky tisícům stálých odběratelů. Kromě mýdla s jelenem vyráběl svíčky, glycerin nebo ztužené tuky. Výroba „Jelena” pokračovala i přes machinace s podnikem, po roce 1946 pokračovala pod národním podnikem (později přejmenovaným na Severočeské tukové závody) a přežila i privatizaci. V současnosti značku Jelen, včetně originálního jádrového mýdla, vyrábí společnost Spolpharma, ta se nejspíše rozhodla vsadit na známost starých českých značek vyráběných Setuzou, kromě Jelena totiž vyrábí i legendární vodu po holení Pitralon. Ten začaly Severočeské tukové závody vyrábět v padesátých letech, kdy stát zkonfiskoval práva na ochranné známky německé firmě.  

Jitex 

Národní podnik Jitex býval chloubou socialistického textilního průmyslu, který zaměstnával až 38 tisíc lidí. V době největších úspěchů se výroba musela rozšířit do několika závodů po celých jižních Čechách, podnik produkoval 20 tun úpletů denně a zhruba polovinu výroby exportoval, především do zemí východního bloku. Na přelomu tisíciletí nastal úpadek a Jitex se začal specializovat na výrobu funkčního prádla z merino vlny, toto období však netrvalo dlouho a Jitex se opět potýkal s existenčními problémy. V roce 2010 vznikla společnost Jitex Comfort, která si pronajímá vybavení původní firmy a pokračuje ve výrobě tradičních pletených výrobků a funkčního a termoprádla. 


 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek