Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nezodpovědnost Bruselu může způsobit nárůst nelegálního tabáku v EU

Nezodpovědnost Bruselu může způsobit nárůst nelegálního tabáku v EU

Nejpozději v květnu 2019 má začít fungovat nový systém sledování tabákových výrobků v celé EU. Vyplývá to z evropské tabákové směrnice, která začala platit již v roce 2014. Avšak ani 5 let, které byly určeny mimo jiné na přípravu tohoto projektu, se nezdají pro Brusel jako dostatečné. Původně technická diskuse mezi státy a Evropskou komisí se stala předmětem politických střetů a je i v centru pozornosti mnoha lobbistů.

Nelegální trh s tabákovými výrobky je dlouhodobě významnou hrozbou pro všechny evropské země, a to jak kvůli významným výpadkům daní, tak i kvůli dalším bezpečnostním hrozbám. Vzhledem k rostoucím daním a tedy i rostoucí ceně cigaret je přitom stále více atraktivní. Analýza KPMG odhaduje, že evropské země přicházejí zhruba o 10 miliard EUR ročně.

Evropská komise měla celou prováděcí legislativu připravit již dříve, vzniklo však podezření z ovlivňování doprovodné studie ze strany firem, které mohly příslušný systém provozovat. Proces tvorby legislativy tak musel začít znovu od začátku a nabral významné zpoždění. Příští týden budou zástupci Evropské komise jednat s členskými státy i experty, aby bylo nalezeno vhodné řešení.

Základní spor se vede o to, nakolik mají být do celého procesu označování a sledování tabákových výrobků zapojeni výrobci. Ti jej většinou provozovali doposud a mají s vládami členských států shodný zájem, neboť ilegální obchod poškozuje zejména je. Lobbistický tlak je naopak vyvíjen z firem, které prosazují úplně nové a technologicky zcela odlišné řešení. Jeden z potenciálních dodavatelů již čelil korupčnímu skandálu v Brazílii, kde je v podezření z rozdávání úplatků ve výši až 30 milionů EUR.

Hlavní hrozbou plynoucí z této situace je to, že budou z přípravy systému zcela vyloučeni právě jeho dosavadní provozovatelé. To by znamenalo jak reálné zpoždění celého nového projektu, tak i významné snížení jeho funkčnosti. Nové externí dodavatele však suma v řádu stovek milionů EUR, kterou by si vytvoření zcela nového celoevropského řešení vyžádalo, zcela jistě láká.  

V České republice je situace příznivější. Díky dobré práci celníků se daří s nelegální výrobou i obchodem úspěšně bojovat, ČR patří mezi státy s relativně nižší mírou ilegálního obchodu. Stále se ale jedná o výnosnou praktiku, kterou nelze zcela vymýtit. Zavedení nevhodného či neefektivního systému kontroly pohybu tabákových výrobků by navíc mohlo situaci v Česku významně zhoršit.

I když zodpovědnost za přípravu prováděcí legislativy leží na Evropské komisi, rozhodující bude stanovisko Evropského parlamentu. Parlament tak bude v centru pozornosti jak médií a expertů, tak i lobbistů. Už nyní se objevují náznaky, že firmy zainteresované v obří zakázce vyvíjejí na konkrétní europoslance tlak.

Pomalost přípravy a následná překotná snaha Komise dohnat vzniklé zpoždění oslabují odborné argumenty, které si toto složité řešení vyžaduje. Pokud nebudou zohledněny dosavadní funkční modely z mnoha evropských zemí a pokud podlehnou europoslanci lobbistickému tlaku, mohla by nová pravidla pro sledování pohybu tabákových výrobků situaci významně zhoršit.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek