Vyhrál Trump navzdory médiím? Ne tak docela

Zdeněk Fučík

Donald Trump dosáhl svého překvapivého úspěchu navzdory nepřejícím médiím. Jednoduchá pravda, která má po amerických volbách stále více zastánců včetně českého hradního mluvčího. Při bližším pohledu ale obstojí jen těžko.  

Není pochyb, že naprostá většina amerického (nejen) mediálního establishmentu republikánskému kandidátovi nepřála. Trump je ostrým protikladem prakticky všeho, na čem spočívá víra současných liberálních elit – politická korektnost či práva menšin a žen.

Přesto, anebo právě proto, byly Trumpa od oznámení jeho kandidatury až do úterního hlasování plné noviny a televizní obrazovky. Cokoliv, co Trump řekl nebo udělal, na nich rezonovalo 24 hodin denně.

Do letošního března, kdy měla prezidentská předvolební kampaň do své horké fáze ještě daleko, tak republikánský kandidát podle analýzy společnosti mediaQuant získal zadarmo v médiích prostor v hodnotě 2 miliard dolarů. U demokratky Hillary Clintonové to bylo 746 milionů dolarů.  

Média sice Trumpa nemilovala, zároveň ho ale v žádném případě neignorovala. Byla za tím nepochybně i jednoduchá obchodní úvaha. Trump se rovnal většímu zájmu čtenářů, což zase přinášelo vyšší reklamní příjmy.

Pro republikána to byl bonus v tom, že své poselství dostal snadno k voličům. Jeho výdaje na kampaň i díky tomu nebyly ve srovnání s Clintonovou nijak závratné. Výhoda to byla tak zásadní, že s přehledem vyvážila negativní publicitu, která z liberálních médií na Trumpa směřovala.

A právě tady je největší selhání, kterého se americká média vůči republikánskému kandidátovi dopustila. Fenomén Trump je sice fascinoval, nedokázala ho ale pochopit. Do posledního okamžiku ho považovala za anomálii, která po 8. listopadu zmizí jako nepříjemná noční můra po rozbřesku.

Média přes Trumpovu košatou, velkohubou a kontroverzní osobnost neviděla miliony a miliony voličů, kterým jeho slova pojmenovala jejich složitou situaci. Voličů, o které nikdo jiný nejevil zájem.

Republikánovo volební vítězství tak většinu do té doby bohorovných amerických novinářů a komentátorů šokovalo. Bylo to znatelné ve volebních studiích amerických televizních stanic i v zaskočených novinách. Časopis Newsweek se dokonce zkompromitoval speciálním vydáním o prezidentce Clintonové. Stejně jako ostatní si jinou variantu nedokázal připustit.

Co to ale znamená, když jsou média tak silně v rozporu s duchem doby? Na tuhle otázku teď nepochybně hledají v mnoha amerických redakcích odpověď. A pokud ji nenajdou, budou pak mít ještě nějaký smysl? 

sinfin.digital