Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Praha má na zkoušku 15 sdílených elektromobilů. Parkování v zónách je s nimi zdarma

Praha má na zkoušku 15 sdílených elektromobilů. Parkování v zónách je s nimi zdarma

V centru Prahy je nově rozmístěno 15 elektromobilů pro takzvaný carsharing. Po registraci je lidé mohou za poplatek použít a poté nechat na ulici. Auta v širším centru města nabízí firma CAR4WAY ve spolupráci s Pražskou energetikou (PRE), informovali dnes novináře zástupci hlavního města a zmíněných společností. Magistrát chce v budoucnu podporovat elektrická auta v metropoli rozvojem infrastruktury a dobíjecích stanic. Elektromobily také mohou v parkovacích zónách stát zdarma.

Takzvaný carsharing je určen pro lidi, kteří nechtějí auto vlastnit, ale jen občas užívat. Celkem 15 elektromobilů Volkswagen e-Golf je od začátku tohoto týdne rozmístěno po části metropole, zasahující do Prahy 1, 2, 3, 5 a 8. Uživatelé si mohou po registraci a uhrazení vratné kauce 2000 korun vozy rezervovat prostřednictvím mobilní aplikace nebo webu. Kromě 15 nových elektromobilů služba CAR4WAY v Praze nabízí dalších 240 aut se spalovacím motorem.

Za zapůjčení elektromobilu lidé podle předsedy představenstva CAR4WAY Pavla Loudy zaplatí 180 korun s DPH za hodinu při nájezdu do 100 kilometrů. Každá půlhodina navíc vyjde na 94 korun a kilometr nad základních 100 na 3,8 koruny. Vozy se odemykají pomocí čipové karty, klíčky se nechávají v přihrádce spolujezdce.

Elektromobily ke sdílení bude CAR4WAY nabízet zatím zkušebně do konce roku 2018, vyhodnocovat projekt bude spolu s PRE měsíčně. "Předpokládám, že z pilotního projektu vzejde impuls pro budování většího množství dobíjecích stanic, a hlavně rychlodobíjecích," uvedl Louda s tím, že by byli rádi, kdyby po vyhodnocení reálného provozu do ulic města přibyly další elektromobily pro carsharing.

Využití elektrických automobilů pro sdílení podle autorů projektu dává smysl, protože v městském provozu nehraje takovou roli nižší dojezd elektromobilů. Podle Loudy navíc jedno auto na carsharing nahradí osm až 12 vozů pro osobní užívání, což by při větším rozšíření carsharingu znamenalo ušetření tisíců parkovacích míst. Elektromobily navíc mají tu výhodu, že neznečišťují ovzduší.

Podmínkou rozvoje elektromobility je dostatečná infrastruktura. PRE v současnosti v Praze provozuje 34 dobíjecích stanic, další mají jiní provozovatelé. Celkem jich je podle údajů pražského magistrátu zhruba 80. Podle předsedy představenstva PRE Pavla Elise zájem o stanice roste poměrně pomalu. První dvě firma postavila v roce 2011 v obchodních centrech Chodov a Černý Most, větší nárůst spotřeby v síti stanic však zaznávají teprve od loňska.

Rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu chce podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) podporovat i magistrát. Pražští radní nedávno schválili tendr na přípravu celkem 59 míst pro nové nabíjecí stanice. Město chce připravit sítě a základy pro stanice a poté v dalším tendru vybrat jejich provozovatele.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek