Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Výstava fotografií z ateliéru H. Eckert připomene proměny Prahy z přelomu 19. a 20. století

Výstava fotografií z ateliéru H. Eckert připomene proměny Prahy z přelomu 19. a 20. století

Dosud neznámé a nepublikované snímky z přelomu 19. a 20. století ukazuje výstava, která je ode dneška přístupná v pražském Clam-Gallasově paláci. Fotografie jsou ze sbírky archivu hlavního města a identifikovat je pomohl nedávný objev inventářů negativů ateliéru H. Eckert, nalezených při stěhování sbírky do budovy archivu na Chodově. Návštěvníci uvidí více než 200 velkoformátových zvětšenin, které zachycují třeba mizející stavby při pražské asanaci, dokumentaci tehdy nových budov či parků i mimopražské scenérie.

Výstava, která potrvá do 10. prosince, ukazuje snímky pořízené zakladatelem významného pražského ateliéru H. Eckert Jindřichem Eckertem a jeho nástupci v letech 1863 až 1926. Velké fotografie jsou zvětšeninami vyrobenými z digitálních kopií původních skleněných negativů, které jsou v archivní sbírce uloženy.

Návštěvníci uvidí nedávno nalezené inventáře fotografií, nabídkové seznamy, několik původních pozitivů a Eckertovy publikace. Nechybí také jeden ze vzácných velkoformátových skleněných negativů, který po prvních dvou dnech výstavy nahradí jeho kopie. A výstavu doplňuje dobový fotografický přístroj zapůjčený Národním technickým muzeem.

Zakladatel ateliéru Jindřich Eckert (1833 až 1905) patřil k průkopníkům fotografie, ale byl i angažovanou osobností pražského kulturního a politického života. Snažil se fotoaparátem zachytit tehdejší proměny Prahy i Čech a v tom pokračovali i jeho nástupci. Do roku 1924 ateliér vyprodukoval tisíce snímků. Významná část, téměř 3500 kusů, původních velkoformátových skleněných negativů ateliéru zůstala zachována právě v Archivu hlavního města Prahy.

Výstava ukazuje rozmanitost námětů snímků, jsou mezi nimi mizející stavby během pražské asanace, ale i současně vznikající novostavby městské, státní a soukromé. K největším zákazníkům ateliéru patřil pražský magistrát, pro nějž ateliér pořídil na přelomu 19. a 20. století dokumentaci nových budov, vodáren, elektráren, kanalizace i parků. Fotografové ateliéru navštěvovali nejen Prahu, ale i hrady, zámky, města a hory, zvěčnili stavby mostů, přístavů a dalších tehdejších novostaveb

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek