Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Volební preference a průzkumy: jak se v čase vyvíjí

Volební preference a průzkumy: jak se v čase vyvíjí

V Česku působí několik agentur, které zjišťují názor obyvatelstva a připravují volební průzkumy. Každá společnost využívá trochu jinou metodiku vyhodnocení dat. Proto se jednotlivé predikce výsledku mohou mezi sebou významně lišit.

Žebříčky favoritů uveřejňují pravidelně i bookmakeři. Na první místo nejpravděpodobnějších vítězů se v létě dostal Jiří Drahoš, koncem října sázkaři opět nejvíce na vítězství tipovali Miloše Zemana.

Dle zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) více než čtvrtina lidí neví, koho volit. 31 % oslovených by dalo hlas Miloši Zemanovi, Drahoše by si vybralo 18 % obyvatel a na třetím místě skončil se 14 % Michal Horáček. K volbám se dle dat chystá přijít 67 % lidí

Profily prezidentských kandidátů si můžete prohlédnout zde >

Výzkum agentury Median z přelomu května a června ovšem favorizuje Jiřího Drahoše, který by dle dat měl v případném druhém kole získat 53,3 % hlasů. Miloš Zeman by dle tohoto průzkumu post v čele země neobhájil.

Volební preference se mohou lišit, někoho před hlasováním přesvědčí

Podle některých teorií není vhodné průzkumy zveřejňovat. Řada nerozhodnutých lidí se totiž může řídit právě průzkumy a ne vlastními preferencemi. Každoročně rostou obavy, zda by případné ovlivnění průzkumu tak nemohlo zásadním způsobem ovlivnit i volby. Podle říjnových dat CVVM nad výběrem kandidáta váhá 9 % obyvatel.

Prezidentské volby se budou konat 12. a 13. ledna 2018. Pokud v prvním kole volby ani jeden z kandidátů nezíská nadpoloviční většinu hlasů, bude se konat druhé kolo volby, do kterého postupují dva kandidáti s nejvyšším ziskem. Případné druhé kolo se bude konat o dva týdny později 26. a 27. ledna.

Vše o prezidentských volbách najdete zde.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek