Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Cenzura, nebo ochrana dětí? Škodlivý obsah a nenávistné výlevy budou muset HBO i YouTube mazat

Cenzura, nebo ochrana dětí? Škodlivý obsah a nenávistné výlevy budou muset HBO i YouTube mazat

Poskytovatelé filmů a videí online, ke kterým se v České republice řadí například kanál HBO Go (HBO), Voyo (TV Nova) nebo Netflix, budou odstraňovat závadný obsah, který by mohl narušit fyzický, psychický i mravní vývoj dětí a mladistvých. Stejně tak budou muset přistupovat i k projevům nenávisti nebo obsahu, který podněcuje k násilí či terorismu. Rozhodl o tom Evropský parlament, kterým prošel návrh nové směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMSD). 

„Něco takového tu dosud chybělo, přitom na internetu se šíření takových zpráv nesmírně daří. To, co jsme přijali, jednoznačně zvýší ochranu dětí a mladistvých na internetu,“ řekla v rozhovoru pro INFO.CZ česká europoslankyně Michaela Šojdrová (EPP), která se problematikou zabývá v Evropském parlamentu.

Jejím výborem (CULT – pro kulturu) včera prošel návrh nové směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která se označuje zkratkou AVMSD. Poslanci se postarali o více než tisícovku pozměňovacích návrhů, a do původního dokumentu tak prosadili řadu svých představ o tom, jak by v Evropě mělo fungovat tradiční televizní vysílání, ale také služby založené na nových technologiích. K těm patří tzv. videa na vyžádání, tedy možnost sledovat pořad nebo film na internetu mimo běžné vysílání (Netflix, HBO Go atd.), nebo tzv. platformy pro sdílení videa, tedy služby fungující na principu YouTube.

Jaké novinky tedy můžeme po včerejšku očekávat? Nová legislativa po všech poskytovatelích audiovizuálních služeb požaduje, aby byli co nejvíce obezřetní k tomu, jestli se v rámci jejich obsahu nešíří podněcování k násilí, terorismu nebo nenávisti. Kromě toho musí také dávat pozor na to, aby nenabízeli obsah, který by narušoval fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých. Jakmile něco takového odhalí, musí se urychleně postarat o to, aby škodlivý obsah zmizel.

„Poskytovatel nebude potrestán za to, že obsah videí nezkontroloval předem, ale za to, že jej neodhalil a neodstranil,“ vysvětluje důležitý princip Šojdrová. „Respektujeme, že (poskytovatelé) nemohou nést zodpovědnost za něco, o čem dopředu nevěděli,“ dodává k tomu její německá kolegyně Sabine Verheyenová.

Další česká europoslankyně Dita Charanzová (ALDE) vidí v přijaté úpravě možný problém. „Co označuje slovem „morální“? Bude to, co je morální v Holandsku, stejně morální taky v Polsku? Není to cesta k jakési cenzuře?,“ řekla INFO.CZ.

Další velkou novinkou, která zasáhne videotéky typu Netflix nebo HBO Go, je podpora evropských děl. Televizní společnosti v Evropě v současnosti investují do evropské tvorby přibližně 20 % svých příjmů a poskytovatelé služeb na vyžádání méně než 1 %. To by se nyní mělo i přes protesty videoték změnit.

Evropští poslanci totiž prosadili kvóty, které počítají s tím, že služby typu Netflix budou muset zajistit, aby aspoň 30 % jejich tvorby představovala evropská tvorba. „Evropská komise původně navrhovala 20 %, ale europoslanci to zpřísnili,“ uvedla europoslankyně Šojdrová.

Ne všichni s tím ale souhlasí. „Nevěřím, že kvóty na povinný evropský obsah mohou fungovat. Nerozumím tomu, proč by neměl být program ovlivňován poptávkou – český divák, který jasně preferuje domácí tvorbu, je dobrým příkladem toho, že nepotřebujeme v tomto směru regulace. Mimochodem, bude to třeba znamenat, že by Netflix musel v Česku vysílat staré díly seriálu Ulice, aby naplnil kvótu?“ dodává k tomu Charanzová.

Evropští poslanci v neposlední řadě schválili také změny v oblasti reklamy v televizním vysílání. Současná pravidla počítají s tím, že podíl reklamních šotů a šotů teleshoppingu v televizi nesmí v průběhu jedné hodiny překročit 20 %, tedy 12 minut. Nově by ale mělo platit, že podíl těchto šotů nesmí překročit 20 % ve čtyřech po sobě jdoucích hodinách.

Nové je také rozšíření zákazu reklamy na tabákové výrobky i na elektronické cigarety a omezení tzv. product placementu u zpravodajských, publicistických, spotřebitelských a náboženských pořadů a pořadů pro děti.

„Původní návrh počítal se zpřísněním reklamy u nezdravých potravin, které obsahují například hodně soli, cukrů nebo kofeinu. Nakonec jsme to neschválili a naopak chceme umožnit členským státům, aby se spolu s poskytovateli vytvořili vlastní kodexy pro omezování reklamy u těchto produktů,“ říká Šojdrová.

K návrhu legislativy se budou nyní vyjadřovat členské státy. Podle informací redakce budou někteří europoslanci usilovat o to, aby se diskuse nad postojem Evropského parlamentu otevřela ještě na jeho plenárním zasedání na jaře. Konečná podoba návrhu by měla být hotova ještě v létě letošního roku. Následně poběží dvouletá lhůta, během níž budou muset státy zapracovat změny do svých právních řádů. Nová pravidla by proto mohla vstoupit v platnost v roce 2020.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek