Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Další rána pro důvěryhodnost novinářů. Respektované finanční weby údajně za úplatu ovlivňovaly ceny akcií

Další rána pro důvěryhodnost novinářů. Respektované finanční weby údajně za úplatu ovlivňovaly ceny akcií

Důvěryhodnost některých finančních zpravodajských portálů, které mnozí investoři považují za zdroj informací pro svoje akciové obchody, je otřesena. Americká komise pro cenné papíry (SEC) oznámila, že vyšetřuje 27 subjektů, mezi něž patří některá média i PR agentury, že za úplatu publikovaly stovky článků, které měly ovlivnit ceny akcií biotechnologických firem. Mezi vyšetřované patří podle mediálního portálu Poynter i média jako Forbes, Yahoo Finance, TheStreet či Seeking Alpha.

SEC je viní, že publikovaly články, které se tvářily jako nezávislé analýzy, ale opak byl pravdou. Jejich cílem bylo zvýšit cenu akcií vybraných firem. Někteří z těch, kteří byli obviněni z manipulací, přistoupili na mimosoudní dohodu, přičemž pokutu zaplatili až tři miliony dolarů.

Komise pro cenné papíry přímo nejmenuje jednotlivá média a ani novináře, kteří měli peníze od PR agentur inkasovat. Otazník tak visí nad způsobem, jak se finanční „fake news“ na jednotlivé portály dostaly. Pokud to byla placená reklama, byla tak skutečně označena? Je také možné, že šlo o názorové komentáře, které editoři využili jako nepříliš čtenou náplň webu. V úvahu připadá i možnost, že šlo o práci novinářů na volné noze, kteří s jednotlivými médii spolupracují.

Zástupci jednotlivých médií nechtějí současné vyšetřování komentovat. Mluvči Yahoo Finance tvrdí, že veškerý obsah, který se objevuje na webových stránkách pochází od prověřené skupiny novinářů či od agentur Reuters a Bloomberg. Placené články jsou pak jasně označeny, že by je čtenáře neměli zaměnit za běžný obsah.

SEC ovšem uvádí, že PR agentury najímaly novináře, kteří závadný obsah byli na web schopni umístit. „Byly to články o společnostech, které se tvářily nezávisle, ale ve skutečnosti byly jen placenou inzercí. Více než 250 článků obsahovalo falešné informace o společnostech, od nichž ovšem novináři peníze neinkasovali,“ uvedla komise. Ta nyní prochází s jednotlivými weby jejich inzertní systémy a hledá stopy, kdo články napsal a především zadal.

Jedním z podezřelých médií je i portál Seeking Alpha, který má poměrně značný vliv a také vysoký počet předplatitelů. Portál v roce 2012 přijal některá opatření, kdy odhalil identitu jednotlivých autorů a nutil je doložit, že za články neinkasují nic od zainteresovaných stran. O rok později ovšem vedení několik žurnalistů vyhodilo s tím, že brali peníze za falešně pozitivní zprávy a o některých firmách. Seeking Alpha pak pravidla ještě přitvrdila, ale otázka je, zda to stačilo.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek