Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dokument proti řediteli Rozhlasu podepsalo 214 novinářů. „Padni, komu padni,“ opáčil Zavoral

Dokument proti řediteli Rozhlasu podepsalo 214 novinářů. „Padni, komu padni,“ opáčil Zavoral

Redaktoři Českého rozhlasu (ČRo) v pátek po poledni předali řediteli instituce René Zavoralovi své protestní prohlášení. V něm mu přes dvě stovky zaměstnanců veřejnoprávního média vytýkají způsob, jakým kritizoval reportáže svého reportéra Janka Kroupy. Novináři podepsaní pod dokumentem tvrdí, že vystupování ředitele je manipulativní a poškozuje Český rozhlas. 

Redaktoři nesouhlasí zejména se způsobem, jak se generální ředitel postavil ke kritice vlastního reportéra Janka Kroupy a jeho reportáže ohledně pozemků, na kterých hospodaří společnost Agrofert. Vyzývají proto Etickou komisi ČRo, aby se do sporu zapojila a prezentovala své stanovisko nejen na Kroupu a jeho reportáže, ale i na vystupování samotného Zavorala.

Neshody mezi ředitelem Zavoralem a Kroupou vznikly na konci loňského roku. Tehdy Kroupa natočil reportáž o společnosti Agrofert spojené skrze svěřenský fond s premiérem Andrejem Babišem, která údajně hospodařila na pozemcích s nevyjasněnou majetkovou strukturou. Zavoral tuto reportáž kritizoval, podle něj byla „nevyvážená, neobjektivní a byla součástí antibabišovského tažení“.

Redaktoři Rozhlasu se ale svého kolegy zastali. Na začátku prosince jich asi třicítka sepsala první prohlášení vyjadřující Kroupovi podporu. To se údajně Zavoralovi nelíbilo, ale nakonec se tento krok ukázal jako konstruktivní. „Ředitel si nechal signatáře této výzvy nastoupit a hodně hlasitě před nimi kritizoval Kroupu, který tam nebyl a nemohl se bránit,“ popisuje situaci jeden z redaktorů Rozhlasu.

„Generální ředitel nicméně nakonec slíbil, že nechá vypracovat několik analýz, které by o sporu měly rozhodnout. Redaktoři si mohli vybrat autora jedné ze tří analýz, vybrali si Karla Hvížďalu,“ dodává pro INFO.CZ další redaktor, který si rovněž nepřál být jmenován.

Novinářům však volba zpracovatele analýzy nakonec stejně nebyla co platná. Zavoral totiž tuto studii, která obhajovala vyváženost Kroupovy reportáže, zcela ignoroval. Stejně tak i další analýzy zpracované společností Newton Media, ani jedna z těchto prací údajně nesplňovala kvalitativní nároky. Ve svém vystoupení před Radou ČRo na konci ledna vycházel jen z vybraných pasáží poslední studie zpracované Karlovou univerzitou.

„Domníváme se, že vyjádření generálního ředitele Českého rozhlasu je manipulativní a jeho chování a vyjadřování velmi poškozuje dobré jméno veřejnoprávního Českého rozhlasu,“ píše nyní přes dvě stě novinářů Rozhlasu ve druhém prohlášení, které Zavoralovi doručili v pátek krátce po poledni.

Zavoral je však odmítnul. V interním dopise, který má server INFO.CZ k dispozici, tvrdí, že hájí princip „padni komu padni.“

„Zaměstnanců i práce Českého rozhlasu jsem se v minulosti mnohokrát zastal a zastávat budu – vždy, když tato práce bude kvalitní a dobře odvedená. Pokud bych ale hájil chyby a nedostatky, jen bych tím podkopával důvěru veřejnosti v to, že Český rozhlas pracuje objektivně a podle platných zákonů a Kodexu ČRo,“ tvrdí ředitel.

Zatímco si obě strany sporu vyměňují argumenty, zákopové boje si vybírají první oběti. Možný odchod z veřejnoprávní instituce totiž naznačil sám Kroupa. A rozhodně nemusí skončit jen u něj. „Nálada v redakcích je nyní napjatá, všichni tu o tom hodně mluví,“ uvedl jeden z reportérů situaci, nicméně nepřál si být jmenován.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek