Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook bezohledně buduje politické impérium. Pomáhá diktátorům i tyranům, rozhodují peníze

Facebook bezohledně buduje politické impérium. Pomáhá diktátorům i tyranům, rozhodují peníze

Facebook je nepolitická platforma pro dvě miliardy uživatelů, tvrdí šéf sociální sítě Mark Zuckerberg. Není to pravda. Facebook už dávno politice jenom nepřihlíží, ale aktivně ji dělá. Svou obrovskou moc propůjčuje tomu, kdo za ni dokáže dost zaplatit. A může to klidně být i diktátor a tyran.

Vedení nejrozšířenější sociální sítě světa opakovaně tvrdí, že Facebook je politicky nezávislý. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg tvrdí, že jeho síť je pro celé lidstvo prostředkem k získání svobody. Jak ale vysvětluje agentura Bloomberg, je to s Facebookem i v tomto ohledu trochu složitější.

Facebook o sobě říká, že byl, je a bude zadarmo – lidé za to ale platí nevídaným objemem dat, která o nich sociální síť sbírá. A stejně to je i s otevřeným prostorem, který Facebook poskytuje světu politiky. Startovní pozice totiž není pro každého stejná. Kdo může zaplatit, ten je na tom lépe. Existuje dokonce politický tým Facebooku, který je k dispozici klíčovým klientům.

Tento tým vede Katie Harbarthová, žena, která v roce 2008 stanovovala digitální strategii amerických republikánů a úzce spolupracovala s tehdejším prezidentským kandidátem a bývalým starostou New Yorku Rudym Giulianim. Už tři roky její tým brázdí planetu tam a zase zpátky a pomáhá velkým politickým klientům využívat mocné nástroje Facebooku.

Pro sociální síť je přitom rozhodující to, kolik dokáže klient zaplatit. V případě velkých politických trhů jako je Indie, Velká Británie nebo Německo, byla spolupráce politické divize Facebooku tak úzká, že se zaměstnanci sociální sítě stali de facto pracovníky volebních štábů. Například současný indický premiér Naréndra Módí může být klidně označen za manažera Facebooku na miliardovém trhu. Sociální síť svým vlivem výrazně přispěla k jeho volebnímu vítězství. Módí teď naopak Zuckerbergovi vychází vstříc a uhlazuje sociální síti cestu na obrovský a nenasytný subkontinentální trh. Mimochodem, Módí má na Facebooku nejvíc fanoušků ze všech politiků světa.

Potíž je, že pragmatismus politické divize Facebooku nemá skrupule. Podle agentury Bloomberg podporuje i politická uskupení, která proti opozici nebo soupeřům využívají pověstné armády trollů. To samozřejmě vrhá temné světlo na boj Facebooku proti nim. Jde si jen těžko představit, že Facebook má velkého klienta, který je využívá – a Facebook mu je začne likvidovat.

Tento nekonečný konflikt mezi snahou o nezávislost a nutností vydělávat si už v managementu Facebooku vybral daň. Odešla třeba Elizabeth Linderová, vedoucí politického týmu pro Evropu a severní Afriku. „Nemyslím, že by místo Facebooku bylo v tak těsné blízkosti politiky a politiků,“ odůvodnila svoje rozhodnutí.

Linderová měla problém například s tím, že Facebook poskytuje nadstandardní podporu drsnému filipínskému prezidentovi Rodrigu Dutertemu, kterého kritizují lidskoprávní organizace. Na seznamu klientů politické divize Facebooku je rovněž extremistická německá strana AfD.

Mark Crispin Miller z newyorské univerzity konstatuje, že se Facebook očividně shlédnul v moci. Argumentuje, že počet zaměstnanců politické divize už se pohybuje v řádu stovek lidí a že bude dál stoupat. Důvod je jednoduchý. Čím více politiků bude Facebooku zavázaných, tím méně pravděpodobné je, že někdy v budoucnosti někdo z nich podpoří kroky vedoucí k omezení moci, kterou Facebook získává.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek