Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook přiznává: Cizí vlády nás využívají k šíření vlastní propagandy

Facebook přiznává: Cizí vlády nás využívají k šíření vlastní propagandy

To, o čem se dlouho spekulovalo, nyní Facebook potvrdil oficiálně. Společnost Marka Zuckerberga ve své bezpečnostní studii přiznává, že je hlásnou troubou k šíření propagandy cizích států, k tomu, které se tak snaží dosáhnout vlastních geopolitických cílů. Třináctistránková analýza bezpečnostního oddělení Facebooku rovněž nabízí možnosti, jak situaci řešit. 

Šíření propagandy skrze vlastní sociální síť Facebook dokumentuje na příkladu amerických prezidentských voleb, v nichž těsnou většinou zvítězil republikánský kandidát Donald Trump. 

„Během volebního období jsme reagovali na několik operací, které vzbudily naše obavy. Jedním z jejich aspektů bylo, že ´zlovolné účty´ využívaly sociální média k tomu, aby šířila informace ukradené z jiných zdrojů, například emailových účtů, a poškodili tak reputaci specifických politických cílů,“ uvádí zpráva. Šíření takových zpráv zpravidla probíhalo prostřednictvím ad hoc založených facebookových účtů. Ty dané sdělení šířili přes propojení stránky na facebooku tak intenzivně, až se sdělení začalo rozšiřovat přirozeně.

Americké prezidentské volby však nebyly jedinou událostí, kterou se vlády či vlivové skupiny prostřednictvím sociálních sítí snažily ovlivnit. Před prvním kolem francouzských prezidentských voleb Facebook zablokoval třicet tisíc francouzských profilů, které uzavřel kvůli šíření spamu, dezinformací nebo jiného zavádějícího obsahu. Jinými slovy fake news, zpráv snažících se ovlivnit výsledek nadcházejících prezidentských voleb.

Facebook v boji proti falešným účtům a internetovým trollům bojoval i založením nové firemní skupiny, která má ve Francii za úkol ověřování informací. A do třetiice si Facebook zaplatil „offline“ reklamy varující před fenoménem falešných zpráv v hlavních francouzských denících – Le Monde, Libération, Le Parisien, 20 Minutes a dalších.

„Je třeba, abychom rozšířili naše bezpečnostní pokrytí. Eliminovat tradiční nebezpečné jednání jako je hacking, malware, rozesílání spamu a finančních scamů již nestačí. Je třeba se zabývat i novými hrozbami, jakými jsou snaha o manipulaci veřejného mínění či záměrné podvádění lidí,“ tvrdí studie.

Facebook tak zpřísňuje svůj boj proti falešným zprávám, což se odehrává v kontextu celosvětového volání po vyšší regulaci sociálních sítí a online médií. Evropským parlamentem například před několika dny prošla nová pravidla upravující prostředí audiovizuálních služeb, což se týká i Facebooku. Jeho fungování by mohly ovlivnit především změny týkající se ochrany dětí a mladistvých před nevhodným obsahem a šíření projevů nenávisti. Německá vláda pak připravuje zákon, který by mohl sociální sítě pokutovat částkou až 50 milionů eur v případě, že ty by propagandistické či nenávistné komentáře a statusy nesmazaly.

Současné akce Facebooku v boji proti propagandě, falešným zprávám a internetovým trollům nacházejí svou odezvu i na černém trhu. Podle zpravodajského serveru NBC se tam dříve dala pořídit tisícovka falešných účtů na Facebooku za zhruba 20 dolarů (přibližně 500 korun), nicméně současné změny v oblasti zabezpečení, které sociální síť přijímá, ženou ceny strmě vzhůru. „Pokud se nyní obrátíte na internetové podsvětí, pořídíte tisícovku falešných účtů za 300 až 400 dolarů,“ tvrdí Damon McCoy, profesor newyorské univerzity specializující se na kyberbezpečnost.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek