Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook se zbavuje odpovědnosti, důvěryhodnost médií nechá hodnotit uživatele

Facebook se zbavuje odpovědnosti, důvěryhodnost médií nechá hodnotit uživatele

Sociální síť Marka Zuckerberga zavede další opatření v boji proti falešným zprávám. Facebook umožní svým uživatelům hodnotit důvěryhodnost médií, jejichž zpravodajské příspěvky se na síti zobrazují. To by v konečném efektu mělo vést k tomu, že se v kanálu vybraných příspěvků bude zobrazovat více kvalitních zpráv na úkor tzv. fake news. 

„Dlouho jsme diskutovali nad tím, jak zabezpečit vysokou úroveň důvěryhodnosti zpráv na Facebooku. Že bychom důvěryhodnost jejich vydavatelů posuzovali my, jsme odmítli,“ píše Zuckerberg ve svém facebookovém statusu s tím, že firma nechtěla být arbitrem objektivity zpráv. 

„Poté jsme zvažovali i zapojení externí nezávislých organizací, ale ani to problém s objektivitou neřešilo. Nakonec jsme se rozhodli, že necháme rozhodnout komunitu lidí na Facebooku.“

Hodnocení důvěryhodnosti médií by mělo začít fungovat již od příštího týdne. Uživatelé budou nově prostřednictvím dotazníků hodnotit zdroje zpráv, které vnímají jako pravdivé a důvěryhodné. A na základě této zpětné odezvy pak Facebook upraví své algoritmy tím způsobem, aby se v kanálu vybraných příspěvků zobrazilo více obsahu od vydavatelů, kteří jsou nejlépe hodnocení. 

„V dnešním světě je už tak mnoho polarizace, dezinformací a honby za senzacemi. Dobře si uvědomujeme, že sociální média umožňují šířit informace rychleji než kdy dříve, a pokud se nezaměříme na potírání problémů s tím spojených, tak šíření dezinformací vlastně napomáháme,“ uvedl Zuckerberg.

Ačkoliv se jedná o vítanou změnu, která by mohla na sociální síti upozadit vydavatele falešných zpráv, není bez kontroverzí. Facebook se totiž jednak zbavuje odpovědnosti, kterou přesouvá na své uživatele, zároveň však tento systém nahrává i médiím, která se nezaměřují na pokrývání citlivých témat. 

Jedná se nicméně již o druhou podstatnou změnu, kterou Facebook v úvodu letošního roku zažije. Minulý týden Zuckerberg oznámil, že jeho sociální síť bude zobrazovat více příspěvků přátel a rodiny a méně reklam, sdělení od firem a médií a neosobních stránek. „Po této změně očekáváme, že se podíl takových stránek v kanálu vybraných příspěvků sníží o jeden procentní bod na čtyři procenta,“ napsal šéf Facebooku.

Zuckerberg chce pomocí těchto změn dostat svou sociální síť blíže k jejím základům – tedy ke spojování lidí a sdílení zážitků. „Sledování videí, čtení zpráv a dostávání aktualit ze stránek se až příliš často stává jen pasivním zážitkem. Nejdůležitějším posláním facebooku je přitom pomoci spojovat lidi,“ dodal.

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

Celosvětově má Facebook asi dvě miliardy uživatelů, v Česku má na této sociální síti účet přibližně polovina populace.