Google pomáhal likvidovat žurnalistiku. Teď ji zkusí pro změnu spasit

Ondřej Fér

Společnost Google v průběhu tří let vydá 300 milionů dolarů na podporu kvalitní žurnalistiky. Google to uvedl na svém firemním blogu. Internetový gigant chce založením fondu na podporu novinařiny přehlušit pachuť faktu, že to byla právě obchodní politika Googlu a dalších velkých platforem, které výrazně napomohly ke vzniku současného stavu mediálního trhu.

Velká trojka webových platforem, tedy Facebook, Google a Twitter, čelí stále tvrdší kritice za spoluvinu při masivním šířením falešných zpráv napříč internetem. Každá ze společností na ni reaguje jinak. Twitter pravidelně likviduje hekatomby falešných účtů, Facebook mlčí a doufá, že než se bouře přežene, nespadne jeho tržní hodnota pod kritickou mez. Google zase zřizuje fond, který má na jedné straně potírat fake news, na straně druhé podporovat kvalitní žurnaliostiku. Na účely vyčlenila společnost 300 milionů dolarů.

Boj proti fake news je v podání Googlu v podstatě stereotypní záležitost. Během posledních několika měsíců se společnost spojila se sítí pro kontrolu faktů, začala zobrazovat více informací o vydavatelství , představila ikony důvěry a vylepšila funkci „úryvky", aby ji vyčistila od falešných zpráv. To samo o sobě nicméně nestačí, protože Google rozhodně není důsledný. Například během českých prezidentských voleb Google zobrazoval s překvapivou četností zprávy z proputinovského dezinformačního webu Sputnik.

Google chce bojovat proti dezinformacím, v den prezidentských voleb ovšem zvýhodnil Sputnik

sinfin.digital