Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Google přinese zkázu, varoval šéf největšího vydavatelství v Evropě. Firma nyní začíná ustupovat

Google přinese zkázu, varoval šéf největšího vydavatelství v Evropě. Firma nyní začíná ustupovat

Google v minulých dnech oznámil, že ustoupí vydavatelům a zruší praxi tzv. prvního kliku zdarma. Ta umožňovala uživatelům volný přístup k jinak placenému obsahu. Krok má vydavatelstvím pomoci získat větší počet předplatitelů. Je to však jen část bitvy, která se mezi nimi a technologickém gigantem odehrává.

Vydavatelé dosud museli poskytnout zdarma nejméně tři texty denně, aby Google jejich placenou nabídku ve vyhledávání zobrazoval. To nyní skončí. Uživatelům již nebude stačit zadat titulek do vyhledavače a jít na stránku přes něj. O množství bezplatného obsahu rozhodnou nyní sami vydavatelé.

Praxe „prvního kliku zdarma“ je ale jen kapkou v moři sporů, které vydavatelé s Googlem mají. Šéf největšího evropského mediálního domu Axel Springer Mathias Döpfner se nedávno v rozhovoru pro Financial Times vyjádřil, že pokud nedojde k dohodě, může to pro tradiční společnosti znamenat zkázu.

Döpfner sice ocenil nová pravidla Evropské komise, která dávají vydavatelům právo vymáhat poplatky od internetových platforem typu Googlu a Facebooku, když využívají jejich obsah. Zároveň, ale varoval, že pokud změnu nedoprovází posun v postojích technologických gigantů, může to mít na média zničující dopad.

„Pokud neexistuje skutečný a dostatečně velký byznys model na straně na straně agregátorů, a takový model na straně sociálních médií není, počet producentů obsahu se rychle sníží,“ praví Döpfner.

Varuje před monopolem distributorů obsahu, který by poháněl obsah tvořený uživateli a profesionálními tvůrci korporátních institucí. „Budete mít mix drbů a faktů. Velice traumatický scénář informací a propagandy. Pro demokracii to bude velice bolestivé,“ dodává Döpfner, jenž se s Googlem dostal do konfliktu v roce 2014.

Jako ředitel Axel Springeru podporoval zavedení legislativy, která by ochránila tvůrce obsahu. Napsal dokonce otevřený dopis šéfovi Googlu Ericu Schmidtovi, v němž vyjádřil své obavy a přirovnal technologickou firmu ke Goliášovi, proti němuž stojí David v podobě tradičních vydavatelství.

O rok dříve německá vláda přijala zákon, který nutil Google platit za zobrazování obsahu německých vydavatelů. Firma v reakci na to vyřadila tituly vymáhající poplatek. Podle Döpfnera to vedlo k propadu čtenosti online titulů Axel Springeru o 85 procent.

Axel Springer se nyní snaží budovat lepší vztahy s americkými technologickými společnostmi. Vydavatelství například letos v únoru udělilo cenu za inovace zakladateli Facebooku Marku Zuckerbergovi. „Facebook a Snapchat se poučily z chyb Googlu. Uvědomují si nezbytnost zdravého ekosystému,“ tvrdí o dalších velkých hráčích na trhu Döpfner.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek