Hudba na internetu není zdarma, lidé za ni platí soukromím. Říká pro INFO.CZ eurokomisařka Jourová

Lucie Bednárová

Lidé by se měli na internetu lépe naučit zacházet se svým soukromím. Podle eurokomisařky Věry Jourové si totiž často neuvědomují, že firmám dávají ke sběru a zpracování jejich dat souhlas. Pomoci by v tom měla i přísnější pravidla, která teď Evropa na ochranu uživatelů zavádí. Co přesně změní?

EU schválila rozsáhlou reformu, která upravuje pravidla v oblasti ochrany osobních údajů Evropanů. Co nového přinese lidem?

V nové legislativě hodně dbáme na to, aby lidé věděli, že odevzdávají svá osobní data a dávali k tomu souhlas. Chceme také omezit nebezpečí, že budou tyto citlivé osobní údaje jakýmkoliv způsobem zneužívány.

Jak?

Například tím, že klademe větší důraz na to, aby se data co nejvíce anonymizovala. Ne vždy je totiž nutné pracovat s daty konkrétních lidí. Snažíme s taky zabránit tomu, aby se osobní data využívala k tzv. profilování, tedy tomu, že se z už nashromážděných dat vyčtou nové informace.

Z nejrůznějších průzkumů vyplynulo, že drtivá většina lidí vůbec netuší, co se při jejich pohybu v digitálním prostředí děje s jejich osobními daty. Dvě třetiny z nich přiznávají, že z toho mají strach. Pro digitální trh tohle není dobrá zpráva. Dá se s tím něco dělat?

Důvěru spotřebitelů povzbudíme tím, že zaručíme, že nebude docházet ke zneužívání jejich osobních dat. To je právě úkolem nové legislativy. Chceme také lidem více vysvětlovat jejich práva a poradit, jak by měli zacházet se svým soukromím. Oni sami jsou totiž pány nad svými osobními daty. Žijeme navíc v éře, kde jsou tyto údaje platidlem. Stahování hudby nebo filmů na internetu není zadarmo, jak by se mohlo na první pohled zdát. Platíte za ně právě svými daty. Nechceme ale dělat z lidí paranoidní uzlíčky nervů, kteří se budou bát vyplnit i dotazník v bance, když si třeba půjdou založit konto.

Největší právnická bitva historie začíná. Brusel útočí na Google a Facebook

sinfin.digital