Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Itálie chystá zavedení webové daně. Míří hlavně na Google a Facebook

Itálie chystá zavedení webové daně. Míří hlavně na Google a Facebook

Italský senátní rozpočtový výbor schválil návrh na zavedení šestiprocentního poplatku za digitální prodeje. Očekává se, že takzvaná „webová daň“ přinese dalších 114 milionů eur ročně do italské pokladny. Dolní komora parlamentu bude o zákonu hlasovat do konce roku. Zákon by pak měl v případě odhlasování vstoupit v platnost od ledna roku 2019.

Podle návrhu se na prodej digitálních služeb, jako je online inzerce, bude vztahovat paušální daň. Když si například italská firma koupí reklamu na Googlu, 6 % z ceny prodeje bude zaplaceno italskému daňovému úřadu. Ministerstvo financí slíbilo, že do dubna roku 2018 přesně definuje, které služby se budou muset danit. Jisté ale je, že zemědělské společnosti a malé podniky budou od daní z webových stránek osvobozeny. Itálie se chce zaměřit především na nadnárodní společnosti, jako jsou Google, Apple a Facebook, a dotlačit je tak k placení více peněz na daních. Informoval o tom portál Thelocal.it.

Itálie je jednou z několika zemí, které se snaží dotlačit Evropskou unii k reformě ve zdanění technologických firem. Zároveň tvrdí, že by společnosti měly platit procentní podíl z příjmů, které generují v evropských zemích. V současné době společnosti daní zisk v zemích, kde sídlí, což jim umožňuje generovat zisk v zemích s nejvýhodnější daňovou sazbou a platit minimální daň i v oblastech, kde dosahují významného prodeje.

Zatím není jasné, jestli se webová daň bude vztahovat jen na firmy, které sídlí v zahraničí, nebo i na italské podniky. „Neměli bychom dále tolerovat, že tyto firmy podnikají v našich zemích, jenže do rozpočtů odvádějí na daních minimální částky,“ napsali ve společném dopise ministři. Podle nich státní kasy přicházejí o stovky milionů eur.

Francie, Německo a Španělsko také zvažují zavedení právních předpisů v této oblasti, Itálie by však mohla být první zemí, které se to skutečně povede. Že by návrh neprošel, je spíše nepravděpodobné. Jak nedávno pro Financial Times uvedl Paolo Cellini, profesor digitální ekonomiky na Luiss univerzitě v Římě, americké technologické společnosti jsou „ideálním cílem“ pro italskou levicovou vládu, protože se politické strany již připravují na volby, které budou probíhat na jaře. Tyto společnosti navíc neplatí daně, nevytvářejí nová pracovní místa a peníze odvádějí do zahraničí.

Začátkem letošního roku společnost Google po dlouhém sporu souhlasila s tím, že Itálii zpětně na daních doplatí 306 milionů eur. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek