Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jak bude vypadat Facebook budoucnosti? Zuckerberg vsází na alternativní reality a vydělávající Messenger

Jak bude vypadat Facebook budoucnosti? Zuckerberg vsází na alternativní reality a vydělávající Messenger

Mark Zuckerberg během prvního dne technologické konference nazvané ´F8´ v San Jose nastínil vývoj, kterým by se jeho sociální síť měla v budoucnu ubírat. Podle mladého vizionáře se Facebook vydá cestou augmentované a virtuální reality a jeho komunikační aplikace Messenger by navíc měla firmě začít konečně vydělávat peníze. 

Hlavním Zuckerbergovým poselstvím vývojářům je brzké využití augmentované reality. Tedy stejného principu, který stojí za brýlemi Google Glass, hrou Pokémon Go či za upravenými portréty aplikace SnapChat pomocí digitálních objektů - augmentovaná realita zkrátka šperkuje naši realitu o různé digitální vychytávky. A právě zde vidí Zuckerberg budoucnost. „Jen si představte, kolik věcí používáte, a přitom nepotřebujete mít je fyzicky u sebe,“ říká zakladatel a výkonný ředitel Facebooku.

„Na cestě k augmentované a virtuální realitě je však zásadní vytvoření otevřené platformy, kde mají vývojáři aplikací naprostou volnost tvorby,“ popisuje svoji vizi Zuckerberg pro server Recode. Tuto platformu nyní Facebook vyvinul pod názvem Camera Effect Platform.

„A je to právě fotoaparát každého mobilního telefonu, který je první mainstreamovou platformou,“ komentuje Zuckerberg to, že masově rozšířené užívání speciálních brýlí pro augmentovanou realitu je nejspíše ještě roky vzdálené, ale kamera mobilního telefonu dokáže posloužit stejně dobře. Při vývoji aplikací pro augmentovanou realitu spoléhá Zuckerberg na developery, kteří budou mít na Camera Effect Platform přístup a budou tak mít při tvorbě aplikací možnost využívat lokaci uživatele či systém rozpoznávání objektů. Přidání digitálních žraloků do ranní mísy cereálií by tak mohl být jen jeden z mála příkladů, jak by se vývojáři mohli ve svých aplikacích brzy vyřádit.

Zuckerberg předpokládá vývoj augmentované reality ve třech hlavních oblastech. Zaprvé při lokalizaci – na budově restaurace bude například zobrazeno její digitální hodnocení nebo uživatelské recenze a třeba na ulicích bude digitální značení k blízkým památkám. Dalším směrem bude přidávání objektů do reálného světa – brzy tak podle Zuckerberga budeme moci hrát šachy na augmentované šachovnici či sledovat augmentovanou televizi. A posledním případem je vylepšování reálných objektů digitálními prvky – kdy například zpříjemníte svému potomkovi návštěvu zubní ordinace tím, že její čekárnu přeměníte na prostředí jeho oblíbené hry.

Další vizí, kam by se měl Facebook v budoucnu ubírat, je koncept virtuální reality, která je reprezentována skrze aktuálně beta-testovaný produkt Spaces. Ten spočívá v tom, že si uživatel vytvoří avatar – tedy digitální reprezentaci sebe sama, který se poté setkává s dalšími avatary v digitálním prostředí virtuální reality. Mohou společně komunikovat, gestikulovat nebo třeba sledovat youtube video. Hlavní překážkou toho, aby tento přístup byl úspěšný, je podle všeho přimět lidi, aby si dokoupili speciální brýle pro vnímání virtuální reality. „Pokud ale uděláme svůj díl práce a necháme vás, abyste ve virtuální realitě cítili emocionální pouto, tak nákup virtuálních brýlí pro vás bude automatický,“ je přesvědčená Rachel Franklinová, šéfka divize virtuální reality Facebooku.

Další novinkou představenou na F8 by mělo být efektivnější využívání botů (zkratka ze slova robot, jedná se o software interagující s uživatelem, který mu dokáže poradit, přijmout jeho objednávku či zarezervovat stůl v restauraci) v rámci aplikace Messenger. Botů je aktuálně v Messengeru přes sto tisíc, ale většina uživatelů si k nim zatím nenalezla cestu. Facebook tak zavádí službu Discovery, která uživatelům pomůže najít bota, kterého potřebují.

Zefektivní rovněž hledání pomocí QR kódů, které je populární zejména v Asii a umožní propojení uživatelů s firemními boty. „Když se nad tím zamyslíte, tak se Messenger de facto stal bílými stránkami bez toho, aby obsahoval jakákoliv telefonní čísla,“ říká David Marcus, šéf Messengeru. „Nyní máme slušnou šanci, abychom se stali také žlutými stránkami.“ A právě efektivnější propojení uživatelů Facebooku a firemních botů by sociální síti mohlo přinést slušné tržby ve formě provizí. „Lidé při interakci s firmami preferují interakci pomocí Messengeru. Kdo kdy chtěl k oslovení firmy používat telefon?“ ptá se Marcus.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek