Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Konec chipsů a sladkých limonád. Brusel si posvítí na reklamu u pořadů pro děti

Konec chipsů a sladkých limonád. Brusel si posvítí na reklamu u pořadů pro děti

U dětských pořadů by se v budoucnu neměly objevovat reklamy na nezdravé potraviny, tedy na jídlo a pití, které obsahuje například příliš vysoké množství kofeinu, tuků, cukru nebo soli. Počítá s tím návrh nové směrnice o audiovizuálních mediálních službách, kterou v Bruselu a ve Štrasburku projednávají unijní instituce. Změn se dočkají také reklamní limity pro televizní vysílání. Tady ale návrh naráží u některých členských států včetně České republiky. 

Reklama na coca-colu nebo další oblíbené sladké nápoje či křupavé smažené brambůrky. Za pár let by něco takového mohlo být minulostí, především u pořadů, které jsou určeny dětskému publiku. Počítají s tím nová pravidla, s nimiž nedávno přišla Evropská komise. Podporu si získala také v Evropském parlamentu a mezi členskými státy unie.

„V podstatě jsme se bavili pouze o tom, zda se omezení budou týkat dětských pořadů či pořadů, kde je významné dětské publikum. To původně navrhovala Komise, ale europoslanci i státy byly proti,“ řekl INFO.CZ bruselský úředník, který se pohybuje v blízkosti jednání o nové směrnici o audiovizuálních mediálních službách (AVMS). Ačkoli může jít na první pohled o bezvýznamné slovíčkaření, dopady mohou být ve skutečnosti velké.

„Pokud by se to týkalo pořadů s významným podílem dětského publika, tak by to mělo vliv třeba financování vzniku rodinných filmů, které v televizi běží od osmi hodin večer,“ vysvětlil redakci INFO.CZ Pavel Kubina z Asociace komerčních televizí (AKTV). „Rodinný film, který běží v sobotu večer, bude mít rozhodně víc dětských diváků, než ranní pásmo ve všední den,“ dodala k tomu jeho kolegyně z AKTV Marie Fianová.

Návrh nové směrnice přináší změny také u tzv. product placementu, tedy umisťování výrobků, názvů nebo log značek do pořadů, jako jsou například filmy nebo seriály. Tato forma obchodních sdělení nebude možná nejen u pořadů, které jsou určené pro dětské publikum, ale také ve zpravodajských relacích nebo náboženských pořadech.

Nová evropská legislativa, kterou chce Brusel reagovat na rychlý vývoj v prostředí audiovizuálních služeb a změnu diváckých návyků, chce promluvit i do celkových limitů pro reklamu v televizním vysílání. Komise se proto rozhodla pravidla pro televize v některých ohledech mírně rozvolnit a alespoň tím přiblížit jejich podmínky ke „službám na vyžádání“, kde objem reklamy není regulován vůbec

Současné znění směrnice stanovuje tzv. hodinový režim, který spočívá v tom, že podíl reklamních šotů a teleshoppingu v televizi nesmí v průběhu jedné hodiny překročit 20 %, tedy 12 minut. Evropské komisi by se líbilo, pokud by byl tento hodinový režim nahrazen režimem „denním“. Ten by zajistil, že podíl šotů by v době od 7 do 23 hodin nepřekročil 20 %.

Návrh Komise ale v tomto bodě narazil u europoslanců. „Za možný problém do budoucna považuji to, že se někde jde až do přílišných detailů. Mělo se to nechat na členských státech, aby si to nastavily podle sebe. Příkladem je nastavení délky hlavního vysílacího času v televizním vysílání, které by podle mě mělo zůstat v kompetencích členských států,“ řekla redakci již dříve česká europoslankyně Michaela Šojdrová (EPP).

Výhrady k představě Komise nemají jen europoslanci, ale i některé členské státy včetně Česka. „Návrh Evropské komise představoval zásadní rozvolnění stávajících pravidel. My podporujeme rozdělení časového pásma, které omezuje podíl reklamy, na dvě období, z nichž se bude podíl vypočítávat,“ řekla INFO.CZ tisková mluvčí Ministerstva kultury Simona Cigánková. V časovém režimu od 6 do 18 hodin by tak podíl reklamních šotů neměl překročit 20 %. Ten samý podíl by měl být dodržen i v režimu od 18 hodin do půlnoci.

Zatím poslední jednání mezi trojicí hlavních unijních institucí proběhlo 10. července. Další se bude podle informací redakce konat v září. Jakmile bude na stole finální podoba, odstartuje dvouletá lhůta, během níž budou muset státy zapracovat změny do svých právních řádů. Nová pravidla proto vstoupí v platnost nejdříve v roce 2020.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek