Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kontroverzní reportáž TV Prima o muslimkách naštvala diváky. Už ji řeší i televizní rada

Kontroverzní reportáž TV Prima o muslimkách naštvala diváky. Už ji řeší i televizní rada

Televize Prima opět přestřelila. V pondělním večerním zpravodajství vysílala reportáž o kontroverzi kolem nošení celotělových plavek do akvaparku. Redaktor Karel Rychlý ve videu přirovnal koupací oděv muslimek k mnišské kutně, ve které následně vstoupil do bazénu a dožadoval se stejných práv, jako měly ženy v burkinách. Reportáž vyvolala množství nesouhlasných reakcí na sociálních sítích kvůli svojí nevyváženosti. Kvůli porušení objektivity se videem bude nyní zabývat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

„V současnosti evidujeme jednu stížnost týkající se dodržování pravidel objektivity a vyváženosti v inkriminované reportáži. Rada se bude podnětem zabývat v rámci svého letošního 13. zasedání ve dnech 8. - 9. srpna 2017,“ uvedl pro INFO.CZ vedoucí Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Bartoš.

Celá zpráva televize Prima byla založena na předpokladu, že ženy, které zachytil na fotografii některý z návštěvníků Aquapalace Praha, se nekoupaly v burkinách, které jsou do bazénu vhodné, ale v běžném oblečení. To v reportáži potvrzuje bývalá muslimka Pavlína Bitarová, která tvrdí, že dle fotografií jde o běžný muslimský oděv neboli abáju. To ovšem vyvrací zástupce akvacentra Tomáš Dufek, který tvrdí, že i dle informací od plavčíků, kteří byli na místě, ženy na sobě skutečně měly burkiny z plavkoviny, tedy z materiálu, ze kterého se vyrábí i jiné oblečení vhodné ke koupání.

V reportáži tak stojí proti sobě tvrzení proti tvrzení. Celá zpráva už pak ale pracuje pouze s předpokladem, že ženy na sobě měly běžné oblečení, ve kterém přišly z ulice, a z toho důvodu se předpokládá, že se před vstupem do vody neosprchovaly. Pavlína Bitarová, která dle fotografií tvrdí, že ženy na sobě mají abáju, spolupracuje s protiislámským aktivistou Martinem Konvičkou, se kterým pořádají společné přednášky.

V reportáži se dále objevila mluvčí Krajské hygienické stanice Praha Dana Šalamounová a orientalista Bronislav Ostřanský. Oba už ale reagují pouze na skutečnost, že se ženy koupaly v běžném oblečení, což zástupce parku i plavčíci odmítají. Nevyváženost reportáže pak doplnil výběr reakcí tří uživatelů ze sociálních sítí, ve kterých se všichni k situaci vyjadřovali negativně.

Ve zprávě tak nezazněl ani jeden opačný názor. Televize Prima neoslovila žádnou muslimku, ani nikoho z muslimské obce. Předseda Ústředí muslimských obcí Muneeb Hassan Alrawi označil v rozhovoru pro INFO.CZ tlak části české společnosti za občanskou šikanu.

Prima navíc záměrně vybrala pouze komentáře diskutujících, kteří byli proti, ačkoli se na internetu hojně objevují i projevy podpory. Závěrečná performance Karla Rychlého, jak do bazénu vstupuje v mnišské kutně a přirovnává ji k burkinám z plavkoviny, celou reportáž uzavřela. 

Pro Primu to není první podobný prohřešek, se kterým se potýkala. Loni například čelila nařčení, že záměrně chybně přeložila citaci iráckého uprchlíka, který odmítl nabízené ubytování v Jihlavě slovy, že jde o „přemalovaný kravín“, ve kterém být nechce. Řada nezávislých překladatelů pak potvrdila, že muž nic podobného neřekl. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek