Masivní zneužití dat uživatelů Facebooku: Jourová chce slyšet odpovědi i v USA, EU hrozí pokutami

lup

vkr

Skandál kolem společnosti Cambridge Analytica a sociální sítě Facebook nabírá enormní rozměry každou hodinou. Zmíněná firma podle zjištění novinářů nečestně sesbírala a zneužila osobní údaje 50 milionů uživatelů a zřejmě je využila v politickém boji – mimo jiné na pomoc Donaldu Trumpovi. Šéf společnosti skandál neustál a rušno je kvůli tomu i v kancelářích Facebooku. Hodnota akcií a reputace sítě jdou dolů, ve Velké Británii a v USA už se navíc rozjelo šetření a vlastní procedury spouští i Evropská unie. Eurokomisařka Věra Jourová, která za spotřebitelská práva odpovídá, chce být nekompromisní.

Snowden: Facebook není nic jiného než sledovací firma, za sociální síť se jen vydává

Jak Cambridge Analytica tahala za nitky?

Princip toho, jak datově-analytická společnost Cambridge Analytica běžně funguje, je poměrně jednoduchý: firma využívá uživatelská data k tomu, aby změnila chování veřejnosti. Na sociálních sítích sesbírá uživatelské statusy, lajky či sdílení, které následně dokáže analyzovat. Na základě toho navrhuje klientům, jak ovlivnit smýšlení vybrané skupiny.

Ve světě dat platí jednoduchá úměra – čím víc, tím líp. A případ společnosti Cambridge Analytica se vymyká mimo jiné i proto, že tato firma dokázala získat opravdu mnoho dat. Aby to dokázala, musela však vkročit do morálně velmi šedé zóny.

„Princip takového dolování dat většinou spočívá v tom, že lidé výměnou za bezplatné užívání různých aplikací dají jejich vlastníkovi informace o svém profilu,“ vysvětluje pro INFO.CZ Jakub Macek, vedoucí Katedry mediálních studií a žurnalistiky na brněnské Masarykově univerzitě. „Jde vlastně o takové oblbnutí těchto lidí, kteří na tuto hru rádi přistupují.“

Cambridge Analytica však umí ještě něco navíc. Dokázala totiž navrhnout specifické aplikace, které dokázaly tato data získat nejen od toho, kdo je používal, ale i od všech jeho přátel.

sinfin.digital