Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Neutrální postoj k dezinformacím je chyba. Komentář Kláry Votavové

Neutrální postoj k dezinformacím je chyba. Komentář Kláry Votavové

Český internetový gigant Seznam udělal krok zpátky, když zrušil svá opatření proti podpoře dezinformačních webů.  Podobně se Facebook a Google aktivně brání statusu mediálních domů, aby za zobrazený obsah nemusely právně odpovídat.

„Dozvěděl jsem se, že nové obchodní podmínky mohou dopadnout i na weby, které mají ‘pouze’ jiný politický názor. Tak jsem tu cenzuru zrušil,“ uvedl minulý čtvrtek na svém Twitteru majitel Seznamu Ivo Lukačevič.

Posléze vyjádřil přání nebýt zatahován do politických sporů, odmítl status veřejně činné osoby a svůj veřejný profil na Twitteru zablokoval. Tímto rázně utnul snahy zaměstnanců Seznamu blokovat příjmy dezinformačních a anonymních webů, generované skrze reklamní program Seznamu Sklik Partner a svůj agregátor zpráv Denní tisk.

Český vyhledávač tak poprvé vstoupil do diskuse o společenské odpovědnosti digitálních platforem, které se globální platformy jako například Facebook a Google zúčastňují již nějaký čas. Zviditelněním svých vnitřních rozporů a otevřeným přiznáním ochoty spolupracovat s dezinformátory do ní však nevstoupil zrovna šťastně.

Odmítnutí (spolu)odpovědnosti za vývoj české mediální scény je v rozporu s významnou rolí, kterou Seznam na našem mediálním trhu hraje jako agregátor zpráv, poskytovatel reklamních ploch a provozovatel vlastních mediálních služeb.

Digitální platformy, mezi které patří i Seznam, v poslední dekádě zásadně proměnily fungování světových mediálních trhů. Zatímco tradiční mediální domy se potýkají se ztrátami reklamních příjmů, poklesem důvěry čtenářů a útoky politiků, digitální platformy mají nedostižnou pozici na poli globální digitální reklamy a vydělávají si i aktivním spravováním mediálního obsahu, který zobrazují svým uživatelům.

Výsledkem těchto trendů je nárůst objemu nekvalitních nebo záměrně lživých informací vzniklých za účelem snadného výdělku či podpory konkrétní politické agendy.

Platformy, včetně těch největších, Facebooku a Googlu, se aktivně brání statusu mediálních domů, aby za zobrazený obsah nemusely právně odpovídat. V současné době jsou podle evropského i amerického práva považovány za pouhé technologické zprostředkovatele přenosu informací a nehrozí jim tedy postih za ilegální obsah nahraný uživateli.

Jejich neutrální status je však rozporuplný, neboť platformy částečně vykonávají i práci tradičně náležející médiím. Algoritmickými, technologickými i lidskými zásahy aktivně určují, který žurnalistický obsah se nám na newsfeedu či ve vyhledávači zobrazí a který nikoli, čímž zásadním způsobem ovlivňují úspěchy novinových článků.

Na základě vlastních kodexů také rozhodují, na jaké stránky zadají reklamu, a tedy komu poskytnou přístup k reklamním příjmům a komu nikoli. Některé digitální platformy stírají rozdíly mezi technologickým zprostředkováním a poskytnutím mediální služby i tím, že samy zakládají redakce a vytvářejí vlastní mediální obsah.

Český vyhledávač Seznam, který loni držel čtvrtinový podíl na českém trhu vyhledávačů, do českého mediálního trhu zasahuje všemi třemi způsoby naznačenými výše.

Zaprvé, vybírá si novinářské partnery, jež potom umisťuje na vrchol své domovské stránky. Dlouhodobá oblíbenost serverů vydavatelství Borgis a především portálu Novinky.cz dokazuje, že takové partnerství a následné technologické a algoritmické volby ovlivňují popularitu i příjmy českých novinových serverů.

Zadruhé, umisťuje na zpravodajské weby reklamy pomocí služby Sklik a pomáhá jim tak k výdělku. Podle loňské studie think-tanku Evropské hodnoty přitom Seznam.cz své reklamy umisťuje i na dezinformační weby včetně serveru AC24.

Zatřetí, Seznam.cz aktivně vytváří vlastní zprávy pomocí své nedávno spuštěné redakce Seznam Zpráv, čímž zpochybňuje svůj status čistě neutrálního technologického zprostředkovatele.

Tlak veřejnosti, soukromých firem i vlád způsobil, že například Facebook a Google začaly přijímat opatření proti fake news a hate speech. Obecně se jedná především o úpravy algoritmů, spolupráci s fact-checkovými společnostmi či právě zakazování své reklamy na některých stránkách.

Jejich kroky jsou sice nedostatečné a často kritizované, na rozdíl od Seznamu jim však slouží ke cti, že svoji zodpovědnost za vývoj mediálního trhu jejich vedení aspoň částečně uznalo.

Vedení Seznamu bohužel neudělalo ani to. Jeho zakladatel se místo toho vymlouvá na údajnou cenzuru a politický boj. Cenzura je ovšem z definice prováděna státem (ne soukromou firmou) a vede ke kriminalizaci nepohodlných názorů. A navíc – dezinformační články se často netýkají jenom politiky, ale prezentují zavádějící názory třeba i v oblasti lékařství.

Je pravda, že boj proti fakenews může v krajním případě vést k umlčení nepohodlných názorů. Management firmy však minimálně mohl zachovat některá pravidla pro zpravodajské weby z původně navrženého seznamu, která se dají objektivně určit: třeba ta, podle kterých by partnerské weby musely uvádět svého provozovatele a pravá jména autorů.

Seznam.cz místo toho veřejně přiznal, že weby šířící lži a nenávist klidně bude sponzorovat dál, a odkazy k jakýmkoli novinářským standardům plošně zrušil.

Takový postup je u Seznamu, který je významným hráčem na českém mediálním trhu, velkým zklamáním.

Text původně vyšel na serveru HlídacíPes.org.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek