Nový hegemon. Google loni utratil nejvíc ze všech firem za lobbing, Facebook je těsně za ním

urm

Zapomeňte na doby, kdy nejvíce peněz za lobbing utrácely tabákové koncerny. Ve srovnání s obřími technologickými koncerny jsou firmy jako Philip Morris trpaslíkem. Google loni jen za ovlivňování politiků ve Washingtonu utratil celkem 18 milionů dolarů. To mu vyneslo první pozici a společnost, jejímž hlavním zájmem je především zachování obrovských příjmů z reklamy, se stala dokonce první technologickou firmou, která tohoto „ocenění“ dosáhla.

Americké Centrum pro odpovědnou politiku, které výdaje na lobbing sleduje už od roku 1998, tvrdí, že Google se za cenu značných výdajů snaží odvrátit jakoukoliv regulaci, která by mohla poškodit jeho obchodní model. Ten spočívá zejména v tom, že využívá obsah jiných vydavatelství a prodává na něj reklamu. Jeho podíl na trhu s digitální reklamou tak značně roste, zatímco vydavatelů, kteří musí investovat do obsahu, chřadnou. Google se rovněž snaží vyhýbat placení daní a využívá k tomu daňových rájů.

Výdaje na ovlivňování politiků ovšem rostou i v případě dalších technologických firem. Výdaje Facebooku, který rovněž čelí kritice za parazitování na vydavatelích, loni vzrostly o 32 procent. Činil se i Apple, který vydal o polovinu víc než v roce 2016. Takzvaná GAFA, tedy Google, Apple, Facebook a Amazon, vydala první rok, kdy byl ve funkci americký prezident Donald Trump, celkem 50 milionů dolarů.

sinfin.digital