Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Označování falešných zpráv na Facebooku nefunguje, tvrdí studie. Rusko navíc našlo další zbraň

Označování falešných zpráv na Facebooku nefunguje, tvrdí studie. Rusko navíc našlo další zbraň

Tolik vyhlížené a oslavované označování falešných zpráv na Facebooku nefunguje. Tvrdí to studie Yaleovy univerzity, kterou zveřejnil web Politico. Označování podle ní navíc skýtá rizika, že někteří lidé tzv. fake news naopak snáze uvěří. Facebook závěry akademiků zpochybnil a své nástroje a mechanismy hájí.

Studie se účastnil vzorek 7,5 tisíc uživatelů sociálních sítí. Podle jejích výsledků má nezávislé ověřování a označení zprávy popiskem jen malý vliv na to, jestli čtenář bude titulek zprávy skutečně vnímat jako nepravdivý.

Označení zvýšilo pravděpodobnost „správného“ vnímání zprávy pouze o 3,7 procent. Výzkumníci navíc varují, že postup může být i riskantní. Některé skupiny lidí se totiž o neoznačených zprávách mohou automaticky domnívat, že jsou pravdivé.

Dezinformací je totiž tolik, že je externí ověřovatelské skupiny, s nimiž Facebook spolupracuje, nestíhají posuzovat. Některé „fake news“ tak zůstanou neoznačené. Podle studie to ovlivňuje hlavně mladší generaci. Ve věkové skupině mezi 18 a 25 lety vzrostla pravděpodobnost špatného posouzení neoznačené zprávy o 4,4 procent.

„Myslím, že na základě těchto výsledků se lze ptát, zda je správné ověřovací tagy vůbec používat,“ prohlásil spoluautor studie David Rand, podle kterého se nezdá, že by se podařilo v blízké době vyřešit problém malého efektu.

Facebook kritizuje, že studie nepracovala s každodenními uživateli sítě, ale autoři ji provedli pomocí webových stránek průzkumu. „Šlo o výzkum typu opt-in, v němž platíte lidem za to, aby odpovídali na otázky průzkumu. Nešlo o údaje, které by byly získány od lidí, co skutečně používají Facebook,“ napsal mluvčí společnosti v prohlášení.

Rand připustil, že to výsledky ovlivnit mohlo. Dodal však, že respondenti neznali otázky dopředu, a nemohli se tak na ně připravit. Argumentuje také jinými studiemi, které podle něj ukazují, že použití uživatelé jsou reprezentativním vzorkem.

Podle Facebooku není ověřování faktů jediným způsobem, kterým proti „fake news“ bojuje. Upozorňuje na to, že také přerušuje finanční příspěvky spammerům, vytváří nové produkty a pomáhá lidem s informovaným výběrem zpráv.

Problém falešných zpráv se diskutoval hlavně během loňské americké prezidentské kampaně a v souvislosti s možnými ruskými zásahy do voleb či referend v západních zemích. Jak upozorňuje web Daily Beast Rusové však kromě nich využívali Facebook například i pro svolávání protimuslimských demonstrací ve Spojených státech.

Mluvčí Facebooku potvrdil Daily Beast, že společnost zrušila několik takových událostí. Je to vůbec poprvé, co Facebook něco takového přiznal. Minulý týden firma připustila také to, že Rusko používá falešné účty a reklamy, aby šířilo příspěvky, které americkou společnost rozdělují.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek