Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Primě hrozí za ostrou reportáž o burkinách pokuta. Rada pro vysílání rozhodla, že nebyla objektivní

Primě hrozí za ostrou reportáž o burkinách pokuta. Rada pro vysílání rozhodla, že nebyla objektivní

Ostrá reportáž o muslimkách se televizi Prima nevyplatila. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém srpnovém zasedání rozhodla, že reportáž, ve které se 10. července redaktor Karel Rychlý koupal v aquacentru v mnišské kutně a přirovnával ji k burkinám, nebyla objektivní a vyvážená. Rada zahájila s provozovatelem FTV Prima řízení o přestupku.

„Dotyčná reportáž se zpronevěřila povinnosti informovat ve zpravodajství objektivně a vyváženě, když podsouvala divákům již konkrétní předdefinovaný názor na danou událost, a sice že dané ženy se v aquaparku koupaly v běžném oblečení, nikoli v tzv. burkinách. Takovýto závěr je zřejmý jak z celkového rámování reportáže, tak její výstavby i oslovených, jednostranně vypovídajících zdrojů informací,“ uvádí se v tiskové zprávě ze 13. zasedání RRTV.

Zmiňovanou reportáž odvysílala televize Prima ve večerních zprávách 10. července 2017. Redaktor Karel Rychlý v příspěvku přirovnával burkini k náboženskému oděvu a rozhodl se následně otestovat trpělivost zaměstnanců Aquapalace Praha, když vlezl do bazénu v mnišské kutně. V reportáži navíc zazněly jen jednostranné názory.

„V reportáži je pracováno s předpokladem, respektive názorem jedné strany (nejmenovaného zdroje a Pavlíny Bitarové, bývalé muslimky a podporovatelky organizace šířící v Česku nenávist vůči muslimům Islám v ČR nechceme), že ženy se nekoupaly v burkinách. Na tomto názoru je pak konstruována potenciální hygienická nebezpečnost koupajících se zahalených žen. Takovouto kontextualizací jsou koupající se zahalené ženy prezentovány nejen jako něco neobvyklého a zvláštního, ale také potenciálně problematického, něco, čeho by se diváci měli obávat,“ stojí v odůvodnění Rady.

Kromě účelového výběru konkrétních mluvčích navíc televize vybrala do reportáže pouze takové reakce na facebooku, které odpovídaly vyznění reportáže. Rada se proto rozhodla zahájit řízení o přestupku.

Pro Primu to není první podobný přešlap. Loni například čelila nařčení, že záměrně chybně přeložila citaci iráckého uprchlíka, který odmítl nabízené ubytování v Jihlavě slovy, že jde o „přemalovaný kravín“, ve kterém být nechce. Řada nezávislých překladatelů pak potvrdila, že muž nic podobného neřekl.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek