Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ruská kampaň na facebooku postrčila Trumpa do Bílého domu. Ovlivnila 70 milionů Američanů

Ruská kampaň na facebooku postrčila Trumpa do Bílého domu. Ovlivnila 70 milionů Američanů

Reklamní kampaň, kterou si před americkými prezidentskými volbami ruské skupiny zaplatily na facebooku, mohla mít dosah až na 70 milionů Američanů, odhaduje Dennis Yu, spoluzakladatel reklamní agentury BlitzMetrics. Sdělení podporované Kremlem by tak dokázalo zasáhnout 28 procent amerických voličů, kteří nakonec strhli jazýček vah směrem k Donaldu Trumpovi. Rozdíl v hlasech mezi oběma prezidentskými kandidáty v některých státech, například v Michiganu a Wisconsinu, byl přitom výrazně nižší – počítal se na nízké desítky tisíc hlasů. 

Ruské dolary podle těchto čísel mohly převážit jazýček vah v amerických prezidentských voleb na stranu Donalda Trumpa. 

O tom, že Rusko ovlivňovalo americké volby ve prospěch Donalda Trumpa se spekulovalo již dlouho. Ve středu šéf bezpečnosti Facebooku Alex Stamos na blogu uvedl, že ruské skupiny a jednotlivci na facebooku nakupovali před americkými prezidentskými volbami reklamu.

Stamos dodal, že subjekty operující z Ruska si nakoupili reklamu za 100 tisíc dolarů, za níž pořídili asi tři tisíce reklam. To se v kontextu sumy jedné miliardy dolarů, která byla na politickou prezidentskou kampaň celkově vynaložena, zdá jako kapka v moři, ale Yu takovéto předčasné závěry vyvrací. „Kampaní mohlo být zasaženo 23 až 70 milionů lidí," tvrdí Yu.

Ceník reklamy Facebooku je v průměru šest dolarů za tisíc zhlédnutí, nicméně tato částka je závislá na mnoha okolnostech. A jednou z nich je obsah. Zajímavé reklamy, se kterými lidé interagují, jsou pro sociální síť žádanější – a tudíž i levnější, než reklamy, které jsou nudné a nikoho nezajímají.

Sdělení, která si Rusové nakoupili, přitom spadala do první z kategorií. Podle Stamose totiž byla zaměřena na kontroverzní témata, která štěpí společnost. Na ta má většina lidí jasný a vyhrazený názor, který se nebojí obhajovat v internetových diskusích. Reklamy proto cílili na témata vlastnictví zbraní, minoritní sexuální orientace, imigrace či na rasovou otázku.

„S určitými tématy v kampani je těžké prohrát. Třeba kdybych udělal kampaň: ´Hilary Clintonovou chytili, jak něco skrývá.´Ok, nedá mi vůbec žádnou práci, abych tomu sám uvěřil,“ vysvětluje Yu, jak reklama na Facebooku funguje. Rusové podle něj nakoupili podobný typ reklamy v ceně až jednoho dolaru za tisíc zhlédnutí a pak jen čekali, který z příspěvků se stane opravdu sledovaným, komentovaným a sdíleným.

„Jeden ze stovky takových příspěvků je skutečné terno. A na něj potom vsadíte tisíce dolarů, Facebook už ví, komu tu reklamu má ukazovat – například přátelům lidí, kteří ji již lajknuli,“ vysvětluje marketér pro server Daily Beast.

Stamos rovněž na svém blogu uvedl, že přibližně čtvrtina reklam, které ruské skupiny a jednotlivci nakoupili, byla geograficky lokalizovaná. Je tak dost možné, že tato sdělení cílila na státy, kde byl volební souboj mezi Clintonovou a Trumpem nejnapjatější. Například v Michiganu Clintonová prohrála o 11,6 tisíce hlasů, ve Wisconsinu o 27 tisíc hlasů.

Sociální síť už v dubnu informovala, že byla zneužita k politickému ovlivňování, nyní se podle ní nashromáždily důkazy, že za nákupem reklam stojí propojené skupiny a jednotlivci z Ruska. Facebook sice tvrdí, že každý den smaže přibližně milion účtů, nicméně stále má rezervy v odhalování obcházení svých pravidel.

Rusové při snaze o ovlivnění amerických prezidentských voleb nicméně nezneužívaly pouze Facebook, ale zaměřovaly se i na Twitter. Ten na rozdíl od sociální sítě Marka Zuckerberga nevyžaduje evidenci reálných jmen svých uživatelů a nezakazuje automatické systémy - roboty, které generují obsah. Snaží se nicméně regulovat trendy a hashtagy nejčastěji diskutovaných témat, informuje deník New York Times. Právě ty Rusové napadli, minimálně v jednom případě se totiž stal hashtag #HillardyDown (#SejměmeHillary) trendem.

Podle bývalého agenta FBI se zaměřením na ruské počínání na internetu Clintona Wattse trpí jak Facebook, tak i Twiter rakovinou automatizovaných botů. „Zatímco Facebook se začal nádorů zbavovat tím, že maže falešné účty, tak Twitter v tomto ohledu nic moc neučinil. Nákaza v sociální síti zpívajícího ptáčka se pouze rozrostla,“ míní Watts. 

Američané proto nyní řeší, jak zamezit tomu, aby se podobné události děly i během kongresových voleb v příštím roce a prezidentských voleb v roce 2020.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek