Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rusové se pokusili manipulovat veřejným míněním. Zfalšovali kvůli tomu britský deník Guardian

Rusové se pokusili manipulovat veřejným míněním. Zfalšovali kvůli tomu britský deník Guardian

Rusko dokazuje, že své pokusy o manipulaci evropským veřejným míněním míní naprosto vážně. Reportéři investigativního portálu The Stern Facts totiž popsali, jak mistři ruské propagandy zfalšovali adresu internetové stránky britského deníku The Guardian a umístili na ní rozhovor, který podporoval ruské zájmy. 

To, že se nyní v euroatlantickém prostoru nekonají žádné prezidentské volby ještě neznamená, že by si tamní státy mohly oddechnout od ruské propagandy. Její barvitou manifestaci totiž během víkendu zachytili novináři investigativního magazínu Stern Facts. Krátce poté, co byli objeveni, Rusové svůj článek z internetu stáhli.

Trik Rusů byl jednoduchý, přesto se jím nechala zmást většina lidí. Předně si zaregistrovali internetovou doménu http://theguardıan.com. Ta oproti oficiální internetové doméně britského deníku používá místo znaku „i“ turecký znak „ı“. I zbytek jejich práce byl podobně prostý. Stačilo už jen vytvořit podobně modro-bílý design internetových stránek, jako používá pravý Guardian, a vymyslet vhodný obsah.

Ten nakonec tvořil rozhovor s bývalým šéfem britské rozvědky MI6 Johnem Scarlettem. Ten v něm tvrdí, že americká CIA ve spolupráci s britskou MI6 měly plán, jak rozkouskovat ruské území a oslabit tak vliv země. Součástí tohoto plánu mělo být mimo jiné i rozpoutání takzvané Růžové revoluce v Gruzii. „Součástí tohoto plánu bylo také to, že k moci v Dagestánu, Čečně či Severní Osetii přijdou radikální islamisté,“ tvrdí Scarlett ve falešném rozhovoru.

Posledním krokem propagandy pak byly realistické prolinky, které do falešného rozhovoru přidali. Jde třeba na odkaz na autora rozhovoru, který je skutečným přispěvatelem Guardianu či použití fotografií, které dříve používal i pravý Guardian.

Ve chvíli, kdy se na sociální síti Twitter rozneslo, že celý článek je dílem ruské propagandy, byl rozhovor z internetu stažen. Stránku si však stále můžete zobrazit na této adrese. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek