Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Stali jste se obětí ruské propagandy? Facebook brzy nabídne způsob, jak to zjistit

Stali jste se obětí ruské propagandy? Facebook brzy nabídne způsob, jak to zjistit

Volby v USA, Německu i ve Francii - tady všude se dle odborníků angažovala ruská propaganda. Ta se snažila přesvědčit voliče, aby skákali přesně podle toho, jak sama píská. Sociální síť Facebook, která se bez vlastního přičinění stala nejhlasitější hlásnou troubou kremelských machinací ale nyní přichází s odvetou. Umožní svým uživatelům zjistit, zda sdíleli, lajkovali či komentovali texty, které byly vytvořené v rámci ruské snahy o zásahy do voleb. 

Rusové se podle všeho snažili americké volby ovlivnit vícero způsoby, prim však hrály sociální sítě. Facebook například na začátku září přiznal, že od roku 2015 prodal reklamu za 100 tisíc dolarů společnosti Internet Research Company (IRC), která je vnímaná jako hlásná trouba Kremlu. Reklama se zaměřovala především na prohlubování příkopů dělících americkou společnost. Příspěvky se například týkaly problematiky imigrace, otázky práva na zbraně či alternativních sexuálních orientací.

Uživatelé, kteří na tyto příspěvky reagovali, se přitom neměli šanci dozvědět, že se stali loutkami kremelské propagandy. To se ale nyní změní.

„Už brzy vytvoříme internetový portál, který umožní lidem zjistit, zda a které stránky či účty společnosti Internet Research Agency na sociálních sítích lajkovali či sledovali. Tento prostředek bude k dispozici ještě před koncem letošního roku,“ uvedla společnost ve svém středečním prohlášení.

Přestože se nákup facebookové reklamy za 100 tisíc dolarů zdá jen jako kapka v moři 81 milionů dolarů, které na sociálních sítích utratili oba prezidentští kandidáti, podle odborníků mohly mít i tyto „drobné“ svůj vliv. Společnost IRC se totiž se svou reklamou zaměřovala především na ty státy, kde byly volby nejnapjatější a nakonec byly rozhodnuty jen díky několika tisícům hlasů. Podle posledních odhadů navíc vidělo ruský obsah na Facebooku a Instagramu až 150 milionů Američanů.

„Je důležité, aby si lidé uvědomili, jak se zahraniční aktéři snažili pomocí Facebooku rozdmýchávat nenávist a nedůvěru. I proto se od chvíle, kdy jsme se o tomto jednání dozvěděli, snažíme sdílet naše zjištění s veřejností," dodala společnost. 

Facebook, ale i další sociální sítě, přicházejí v poslední době v mnoha zemích pod legislativní drobnohled. Politikům vadí, že tyto sítě, ač samy distribuují a vyrábějí mediální obsah, jsou za jeho šíření jen málokdy zodpovědné. Proto například v Německu nedávno začal platit zákon, který včasné neodstranění falešných zpráv na velkých sociálních sítích trestá pokutou až 50 milionů eur.