Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Stmívání digitálního duopolu. Dva tisíce amerických médií se spojují proti Facebooku a Googlu

Stmívání digitálního duopolu. Dva tisíce amerických médií se spojují proti Facebooku a Googlu

Bezprecedentní prostředky zvolila americká média ve snaze postavit se silnému duopolu Facebooku a Googlu, který ovládá 70 procent amerických digitálních tržeb z reklamy. Tomu však má být nyní konec, naštvaně prskají média za velkou louží, jimž se reklamní tržby naopak čím dál tím víc tenčí. A prestižní deníky jakými jsou Wall Street Journal, New York Times či Washington Post již nechtějí skákat, jak si Facebook s Googlem pískají a obrátily se proto přímo na Kongres. 

„Kvůli dominanci Facebooku a Googlu jsou tradiční vydavatelé nuceni rezignovat na svůj obsah a přistoupit na cizí pravidla hry ohledně toho, jak budou jejich zprávy a informace zobrazované, řazené a zpeněžené,“ protestuje oborová novinářská organizace News Media Alliance (NMA), která sdružuje na dva tisíce amerických a kanadských médií, mezi nimi i jmenované deníky.

Média proto chtějí při vyjednávání s Facebookem a Googlem spojit síly, aby dosáhly lepšího podílu na reklamních tržbách, podpory pro své modely předplatného, intelektuálního vlastnictví a lepšího přístupu k informacích o svých čtenářích. News Media Alliance se tak obrátila na americký Kongres se žádostí o udělení dočasné výjimky z antimonopolního zákona pro zformování takové vyjednávací aliance.

„Poptávka čtenářů po důvěryhodném online zpravodajství rychle roste, nicméně současné systémy digitální distribuce křiví tok ekonomické hodnoty odvozovaný od kvalitního zpravodajství. Facebook s Googlem dominují online zpravodajskému trhu a zabírají si většinu digitálních tržeb z reklamy,“ tvrdí organizace.

A skutečně. V loňském roce šlo do kapes Facebooku a Googlu 70 procent ze 73 miliard dolarů, které byly na digitální reklamu v USA vydány, tvrdí Pew Research Centre. Reklamní tržby mediálních domů přitom loni klesly na 18 miliard dolarů z 50 miliard dolarů v roce 2006.

Podle News Media Alliance navíc ani Facebook, ani Google nemají vhodné prostředky, jak ručit za zpravodajství a informace, které na svých kanálech šíří. „Oni nezaměstnávají profesionální novináře, nešťourají se ve veřejných smlouvách, aby odhalovali korupci, neposílají své reportéry do válečných zón. Facebook s Googlem jenom očekávají, že mediální organizace udělají tuto lidsky i finančně nákladnou práci za ně,“ napsal šéf NMA David Chavern ve svém komentáři pro Wall Street Jorunal.

Podobná aliance proti Facebooku a Googlu vznikla v posledních dnech i ve Francii, kde v boji proti digitálnímu duopolu vznikla platforma Skyline, jejímiž členy jsou Le Monde a Le Figaro. Další alianci pojmenovanou Gravity pak zformovala asi patnácka dalších mediálních domů včetně Lagardére či Le Parisien.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek