Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tajná zpráva: Google a Facebook obírají vydavatele o peníze

720p480p360p240p

Kolik vydělají vydavatelé, když umístí svůj obsah na vyhledávače či sociální sítě, jako jsou Facebook, YouTube nebo Snapchat? Překvapivě to není moc. Podle utajené zprávy skupiny DCN, která sdružuje velká média, jako jsou BBC, Bloomberg či Guardian, přední vydavatelé vydělali (jednotlivě) v první polovině loňského roku díky distribuci na zmíněných platformách v průměru 7,7 milionu dolarů, což je v průměru zhruba 14 procent jejich celkových příjmů. Zprávu zveřejnil zpravodajský server Business Insider.

V podstatě to znamená, že tím, kdo na celém „kolotoči“ vydělává, jsou Facebook a Google. A děje se tak právě na úkor vydavatelů, jejichž příjmy v lepším případě stagnují, zatímco inzertní příjmy zmíněných IT společností dramaticky rostou.

Vydavatelství se nacházejí v podstatě v patové situaci. Na jednu stranu jim přes Facebook nebo Twitter na stránky chodí značná část čtenářů nebo diváků, což znamená samozřejmě i víc peněz z reklamy. Jenže zmíněné platformy mají taky funkce, které umožňují rychlé zobrazování obsahu, jako Google AMP, Instant Articles na Facebooku nebo Snapchat Discover. Všechny jmenované firmy navíc vydavatele nabádají, aby tento obsah zveřejňovali právě zde.

DCN prostřednictvím analytické agentury oslovila všech svých 19 členů a požádala je, aby poskytli informace o tom, jak vydělávají na distribučních platformách. Pak firma, která zprávu vypracovala, zpovídala osm vydavatelů a na základě informací zveřejnila průměrnou částku, kterou díky sociálním sítím a vyhledávačům vydělávají.

Z uvedených dat vyplývá, že nejvíc se vyplatí publikovat na Youtube. V daném období si vydavatelé díky největšímu internetovému videopřehrávači světa vydělali zhruba 773 tisíc dolarů, publikovat na Facebooku se vyplatí méně, to jim vyneslo zhruba 560 tisíc dolarů. Díky Twitteru si přišli na 483 tisíc dolarů a Snapchatu 193 tisíc dolarů.

Jason Kint z DCN zdůrazňuje, že k objemu nárůstu digitální reklamy v USA došlo jen na Googlu a Facebooku, zatímco ve zbytku odvětví objem spíše klesal. Vzniká tu nepoměr mezi tím, kolik lidé na těchto platformách stráví prohlížením si obsahu od vydavatelů a penězi, které pak následně vydavatelé díky tomu vydělají.

Google zjištění odmítl komentovat. Mluvčí firmy Snap, jež vlastní Spapchat, se k věci také nechtěl vyjádřit, protože nezná přesnou metodologii použitou v průzkumu. Čísla ale podle nich byla nepřesná, jelikož jejich aplikace nabízí vydavatelstvím řadu možností, jak zpeněžit obsah.

Partnerství vydavatelů s platformami Facebooku či Googlu je relativně nové a vyvíjí se. Je zřejmé, že teprve budují jakýsi model spolupráce.  A zavádí řadu opatření, která mohou pomoci zpravodajským serverům k lepším výdělků, jiná jim ale výdělky omezí.

Facebook nenabízí reklamu pro videa televizních společností. Navíc v Instant Articles zavedl restrikce na reklamu, takže jsou příjmy z nich omezené. Na druhou stranu například najal novinářku Cambell Brownovou, která by měla budovat partnerství se zpravodajskými organizacemi. Začal také testovat reklamy v živě streamovaných videích.

Google AMP si připravuje půdu pro vydavatele printu, na televize se nesoustřeďuje. Dále má v plánu spolupracovat s vydavateli na nových produktech a službách. YouTube se ukázal jako vrtkavý partner, když kupříkladu upřednostnil své reklamy, které je možno přeskočit, před reklamami vydavatelů, které přeskočit nejde. Na druhou stranu pracuje na televizním obsahu, který by mu mohli poskytovat televize. Snapchat oznámil nový model licencí pro Discovery Channels, díky kterému by si vydavatelé mohli trochu vydělat a Twitter rozšiřuje program Amplify a začne partnerům nabízet reklamní videa ze seznamu. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek