Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Unilever hrozí Facebooku stažením inzerce, na ráně je i Google

Unilever hrozí Facebooku stažením inzerce, na ráně je i Google

Pokud nebudete dělat víc proti extrémnímu a nelegálnímu obsahu, stáhneme svou inzerci. Tento vzkaz vyslal Facebooku a Googlu globální obr Unilever. O podobném kroku se mluví i v souvislosti s dalšími miliardovými klienty velkých onlinových platforem.

„Nemůžeme být součástí prostředí, ve kterém lidé nevěří tomu, co vidí,“ vzkázal do ústředí Facebooku a Google Keith Weed, marketingový ředitel Unileveru. Weed je jedním z prvních top manažerů globálních inzerentů, kteří natvrdo upozornili na fakt, že důvěra spotřebitelů v sociální média je nízká – a že platformy jako Facebook a Google nedělají dost pro to, aby přestala dál klesat. „Je v zájmu digitálních medálních firem jednat dřív, než inzerenti přestanou inzerovat,“ citovala Weeda britská BBC.

To, co Weed v BBC řekl nahlas a jednoznačně, je vrcholkem ledovce. Pochybnosti o tom, jestli se vyplatí utrácet reklamní rozpočty zejména na Facebooku, se vznášejí třeba v pracovnách managementu firem, jako je AT&T, Citi, HBSC, Nestle nebo Procter & Gamble. Jde o firmy, které se už od roku 2012 pravidelně objevují v přehledu nejvýznamnějších severoamerických inzerentů na Facebooku. Ten za rok 2017 vydělal na reklamách zhruba čtyřicet miliard dolarů – a šest zmíněných firem do nejrozšířenější sociální sítě světa nasypaly jen v USA přibližně třetinu této částky.

Facebook má 75 procent inzertních příjmů mimo Spojené státy, Unilever ale naznačil jednu novinku. Doposud vyvolával Facebook, ale také YouTube, respektive Google, jemuž patří, mezi inzerenty kritiku kvůli americkým událostem a tedy v Americe. Teď firmám konečně do důsledků dochází, že v globálním světě je úplně jedno, jestli Facebook či Google liknavě odstraňují závadný obsah v Česku, Čečně nebo v čejenském teritoriu. Hlavním atributem globálního inzertního trhu na onlinových platformách je jeho jednolitost. Pokud Unilever otevře dveře k exitu z nich, bude to připomínat pomyslného vypuštění džina z láhve.

Unilever by svým krokem mohl vyvolat odtok inzertních peněz zejména z Facebooku. Globální cena za jeden proklik se pohybuje někde kolem 0,64 dolaru, což je opravdu hodně. Naprostou většinu peněz do Facebooku lijí právě velké firmy jako je Unilever.

Převedeno do číselné podoby se věci mají tak, že inzeruje jen šest procent facebookových stránek – a současně 75 procent firem na Facebooku používá sponzorovaný obsah, přičemž Facebook a Google polykají 70 procent globálních inzertních rozpočtů. Lepší příklad rizikového původu tržeb a zisků bychom hledali jen těžko. Současně tato čísla odhalují zranitelnost byznysmodelu velkých internetových platforem. Když velcí inzerenti zaříznou inzerci, bude mít Facebook velký problém, větší než Google, který si dokáže jakž takž vydělat i něčím jiným než prodejem inzertního obsahu. Reklamní tržby v roce 2017 dělaly 88 procent příjmů Facebooku.

Celosvětová kritika sociálních a online platforem za to, že se nemají k rychlému zásahu proti fake news a nelegálnímu obsahu, velkým inzerentům hraje do karet. Není vůbec vyloučeno, že jim otvírá způsob, jak se elegantně a se ctí vyvléct z utrácení miliard dolarů za reklamu, jejíž účinnost začíná být vcelku diskutabilní. Stále více se totiž ukazuje, že konverze mezi lajkem na Facebooku a reálně utracenými penězi je nejistá.

Otázka je, co by velcí inzerenti s reklamními budgety staženými třeba ze sociálních sítí udělali. Teorií je hned několik. Jedna počítá s renesancí printu, jiná s masivním přílivem inzerce do předplacené audiovize typu Netflixu. Zajímavý je ale třeba nápad, který tvrdí, že miliardy dolarů dřív nebo později skončí v nějaké podobě eventů. Ty by se měly změnit v jakýsi permanentní pouliční reklamní kabaret, což by se s trochou ironie dalo označit za zajímavý přesun inzertního obsahu ze sociálních sítí do socializovaného prostředí.

 

 

 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek