Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Maďarsku přitvrzuje. Poslední nezávislé regionální deníky skoupili oligarchové napojení na Orbána

V Maďarsku přitvrzuje. Poslední nezávislé regionální deníky skoupili oligarchové napojení na Orbána

Posledních pět nezávislých regionálních deníků v Maďarsku skoupili v posledních dnech oligarchové napojení na premiéra Viktora Orbána, tvrdí nevládní organizace Reportéři bez hranic (RSF). Nyní, osm měsíců před parlamentními volbami, tak nyní příznivci Orbánova politického hnutí Fidész ovládají v Maďarsku všechny regionální deníky, které jsou díky tamním specifikům čtenější, než celonárodní listy. „Koncentrace vlastnictví médií se v Maďarsku dostala na novou, groteskní úroveň,“ komentuje situaci RSF.

„Skoupení deníků je prozatím posledním z útoků na pluralismus v Maďarsku, kde se vláda snaží udržet a rozšířit moc nad jednotlivými médii,“ tvrdí Reportéři bez hranic, nevládní organizace monitorující míru svobody tisku ve světě.

Skoupení deníků mělo rychlý spád. Na konci července započal akvizici skupiny Lapcom Group vydávající deníky Kisaföld a Délmagyarország bývalý hollywoodský producent a přítel Viktora Orbána Andy Vajna. Zároveň rakouská mediální firma Russmedia 31. července oznámila, že prodá lokální deníky Hajdú-Bihari Napló, Észak-Magyarország a Kelet-Magyarország Heinrichovi Pecinovi, bývalému vlastníkovi deníku Népszabadság.

Tento deník oficiálně skončil z finančních důvodů, nicméně novináři, kteří pro list pracovali, tvrdí, že byl uzavřen na politickou objednávku. Pecina byl rovněž zprostředkovatelem, který na konci loňského roku zařídil prodej vydavatelství Mediaworks, které vydává 13 lokálních deníků, Orbánovu kamarádovi ze školních lavic Lörincovi Mészárosovi.

Regionální deníky v Maďarsku jsou díky specifikům země čtenější, než celostátní listy. Podle údajů serveru Hungarian Free Press je nejčtenějším celostátním deníkům Magyar Nemzet s 22 tisíci prodanými výtisky. Oproti tomu regionální deník Zalai Hírlap prodá 39 tisíc výtisků a deník Napló 32 tisíc výtisků.

„Tyto poslední akvizice, které uskutečňují příznivci vládní strany, dále potvrzují, že vláda má stále snahu média ovládat. Zejména znepokojující je tento zásah do nezávislosti médií v kontextu blížících se parlamentních voleb,“ uvedl RSF.

Maďarsko je nyní v žebříčku Indexu svobody tisku RSF na 71. místě ze 180 států, oproti roku 2016 si pohoršilo o dvě místa. 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek