Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Agresivní, ale profesionální. Le Penové výrazně pomáhá online kampaň

Agresivní, ale profesionální. Le Penové výrazně pomáhá online kampaň

Nejagresivnější, ale zároveň i nejprofesionálnější kampaní na sociálních sítích se mezi francouzskými kandidáty na prezidenta pyšní Marine Le Penová. Dopomáhá jí k tomu profesionální tým rychle reagující na jakýkoliv přešlap jejích protivníků, i řada dobrovolníků po celém světě. Podle odborníků na komunikaci se její aktivita může výrazně promítnout do výsledků dubnových voleb. Kandidátka Národní fronty v sobotu zahájila ve východní Francii kampaň.

Ještě nedávno byl Philippe Vardon antiimigrační aktivista, který se proslavil šokujícími akcemi jako zabírání mešit nebo servírování polívky s vepřovým masem bezdomovcům v Nice, francouzském městě s výraznou muslimskou populací. Teď má ve straně novou roli. Pracuje pilně na tom, aby sociální média dopomohla Marine Le Penové ke zvolení francouzskou prezidentkou.

Krajně pravicová Národní fronta přitom není na internetu žádným nováčkem. Už v polovině devadesátých let si zřídila jako první strana v zemi webovou stránku. Dnes směřuje výrazné finance do sociálních médií. A výsledky jsou zřejmé, popisuje zpravodajský server Politico.com. Le Penová vykazuje mezi francouzskými politiky nejvyšší počet liků a fanoušků. A k ruce má zástupy dobrovolníků ve Francii, Evropě i mimo ní, kteří každý den dál šíří její názory.

Epicentrum celé kampaně leží v obytném domě v západní Paříži, kousek od Place de l´Etoile. Na kampani s názvem „MLP2017“ tu pilně pracuje kolem patnácti stálých zaměstnanců. Ti jsou dál napojeni na širší okruh dobrovolníků, kteří zprávy dál šíří a doplňují. Hlavní podíl na jejich obsahu ale mají lidé jako Vardon. Společně s malým týmem dělá vše proto, aby byli oponenti Marine Le Penové diskreditováni. Sám sebe tento tým popisuje jako start up.

Touha po silném vůdci, který bude ochotný porušovat pravidla (aktuální průzkum Ipsos Mori):

Touha po silném vůdci, který bude ochotný porušovat pravidlaTouha po silném vůdci, který bude ochotný porušovat pravidlaautor: INFO.CZ

Jejich největší úspěch? Prozatím největší online kampaň #LeVraiFillon (opravdový Fillon). Hned na několika platformách pracoval tým na „demaskování“ bývalého francouzského premiéra Françoise Fillona, který zvítězil v primárkách konzervativců, dominantní pravicové strany na francouzské politické scéně. Během několika dnů po Fillonově zvolení prostudoval tým Národní fronty každou jeho knihu i významnější politický projev. A zaznamenal všechna vyjádření, která by proti němu mohl v kampani použít. Pak je předal grafikům, kteří vyrobili obrázky, memy a video s virálním potenciálem. To vše pak přes své fanoušky vypustili do online světa. Výrazně jim k tomu nahrál i skandál, který na Fillona praskl v lednu. Francouzský týdeník Le Canard enchaîné tehdy napsal, že Fillonova žena Penelope jako asistentka svého muže a poté jeho kolegy v letech 1988 až 2013 od státu neoprávněně inkasovala celkem 831 440 eur. #PenelopeGate se pak rychle zařadila mezi nejoblíbenější témata na Twitteru.

Podobně zručně a kreativně pracovali se sociálními médii i další „outsideři“: zastánci brexitu nebo prezidentští kandidáti Bernie Sanders či Donald Trump. K voličům se tak snadno dostali i bez tradičních médií. Online kampaň Marine Le Penové se ale přece jen v něčem liší. Je větší a profesionálnější než aktivity jejích rivalů, ale také mnohem agresivnější. Negativní zprávy pak dál šíří globální populisté.

Průzkumy zatím ukazují, že by Le Penová měla v dubnu zvítězit v prvním kole prezidentských voleb, ale pak prohrát v tom druhém. Výsledky druhého kola chce Vardon a jeho tým zvrátit. A podle expertů, kteří zůstali v šoku po výsledcích britského referenda a voleb ve Spojených státech, by mohl být úspěšný. „Během kampaně pro brexit a amerických prezidentských voleb jsme viděli, že vítězové měli velmi silnou kampaň na sociálních médií,“ popsal pro Politico Albéric Guigou z francouzské mediální agentury. „Národní fronta má v této oblasti jasný náskok nad svými rivaly, v oblasti popularity i jejich metod,“ říká odborník.

Podle webu Huffington Post nahrává Le Penové i nedávné překvapivé zvolení Donalda Trumpa. Dobrý vztah s novým americkým prezidentem může podle listu posílit image Le Penové coby věrohodné političky.

Kampaň 48leté europoslankyně zahajuje sobotní stranické shromáždění v Lyonu, které strana pojmenovala "prezidentský sjezd". Dvoudenní setkání vyvrcholí v neděli projevem političky a právničky Le Penové, kterou její oponenti označují za nacionalistku a populistku. Sama se vidí jako vlastenka, která chrání Francouze před dopady imigrace, globalizace a evropské integrace.

Svůj program upřesní kandidátka v projevu na závěr předvolebního sjezdu. Zveřejní přitom brožuru se 144 konkrétními a jasnými závazky. Dokument vyjde v nákladu několika milionů kusů. Na hlavním plakátu kampaně stojí u fotografie usmívající se kandidátky hesla "Dát Francii opět do pořádku" a "Marine prezidentkou jménem lidu".

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek