Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Auta bez řidiče za sebou mají přelomový rok. Co je čeká letos?

Auta bez řidiče za sebou mají přelomový rok. Co je čeká letos?

Loňský rok znamenal pro automobily, které se dokážou řídit samy, svým způsobem přelom. Odvětví zaznamenalo důležité technologické pokroky, ale také nepříjemné nehody, kvůli kterým samořiditelná autaprovázejí pochybnosti. Letošek tak pro ně může být rozhodující. 

Tesla

Během krátké, 13 leté existence se z automobilky Tesla vizionářského podnikatele Elona Muska stala společnost, která udává trendy. Právě Tesla totiž ukázala, že budoucností jsou elektromobily s oslnivým výkonem a dojezdem srovnatelným s klasickým benzínovým autem. Zprvu prodávala zejména luxusní automobily s velkou přidanou hodnotou, které byly schopny generovat velké tržby, jež mladá automobilka použila pro vývoj lidového elektromobilu. Výsledek nákladného vývoje - Tesla Model 3, jehož cena by měla začínat na 35 tisících dolarů, byl představen loni už loni v dubnu. Od té doby si novinku objednalo už více než 400 tisíc lidí, z nichž čtvrtina si auto zamluvila ještě před oficiální premiérou.

Tesla tvrdí, že k prvním majitelům se Model 3 dostane na konci letošního roku. Vzhledem k obrovskému zájmu a výrobním komplikacím, které firmu obvykle provázejí, se ale jako realističtější jeví spíše první polovina roku 2018. Tesla také pokračuje ve svém plánu masivního navyšování výroby. Jen v uplynulém roce se její kapacita zdvojnásobila na 100 tisíc kusů ročně. Podle plánu Elona Muska by mělo z americké továrny Tesla vyjíždět do roku 2020 až půl milionů vozů ročně.

Prodejní plán se Tesle ovšem splnit nepodařilo, podle serveru Engadget prodala automobilka celosvětově zhruba 76 tisíc vozů, zatímco plán byl o 4 tisíce kusů vyšší. Nárůst prodejů oproti roku 2015 je však více, než 50 procent.

Uber

Momentálně nejhodnotnějšímu startupu na světě už nestačí jen nabízet alternativní taxislužbu. Uber se totiž rovněž poměrně aktivně zapojuje do utváření automobilové budoucnosti. Jeho speciálně upravené Fordy začaly na konci léta roku 2016 brázdit ulice amerického Pittsburgu bez pomoci lidského zásahu. Ačkoliv byl v autě ještě přítomen i řidič, působil jen jako záloha, která by zasáhla v případě potíží, jinak zvládaly autonomní auta obsluhovat své zákazníky samy.

Cestující si mohli vybrat, zda chtějí aby je vůz odvezl v autonomním režimu. Pokud souhlasili, Uber jim jízdu neúčtoval. Uber se tedy posunul zase o kousek dál své vysněné budoucnosti, ve kterém při svém podnikání nebude potřebovat žádné řidiče. V takovém případě by podle CEO Uberu Travise Kalanicka cena za každodenní využívání taxislužby nepřesahovala náklady na provozování vlastního auta.

Americká společnost také oznámila, že se švédskou automobilkou Volvo uzavřela kontrakt v hodnotě 300 milionů dolarů (7,6 miliardy korun), díky kterému budou obě společnosti pracovat na vývoji autonomních vozidel společně. První taxíky Volvo bez řidiče by se měly objevil už letos v ulicích Londýna.

Nedlouho poté však prázdninová euforie zchladla. Fordy totiž začaly mít v ulicích Pittsburgu se samostatnou jízdou problémy. Poloautonomní auto mělo například potíže pohybovat se v prostoru, kde řídí jiná auta ovládaná lidmi. Zatímco dvě robotická auta nemají se vzájemnou komunikací problém, člověk je pro software stále příliš nepředvídatelný. Problémem se stal také sníh, díky kterému je silnice hůř rozpoznatelná. Elektroniku v upraveném Fordu zatím mate dokonce také zeleň kolem cest.

Apple

V současnosti nejhodnotnější společnost světa stála v tomto oboru dlouho opodál. Pak se ale začaly stále častěji vynořovat zprávy, podle kterých se na autonomním vozidle pracuje také za zdmi v Cupertinu. Apple navíc poměrně aktivně přetahoval zkušené inženýry ostatním společnostem. Mělo se také za to, že místo toho, aby výrobce iPhonů pracoval na svém vlastním autě, jehož vývoj by byl velmi nákladný, vypůjčí si Apple technologie jiné a zkušenější automobilky. V této souvislosti se nejčastěji hovořilo o BMW, jež mělo poskytnout karoserii svého elektrického modelu i3, Apple by do něj posléze dodal své autonomní technologie.

Další zprávy hovořily o tom, že si Apple pronajal prostory bývalého závodu Pepsi, kde vývoj na přísně tajném projektu probíhá. Sousedé v okolí místa si také stěžovali, že se z prostor ozývá hluk motorů. Následně zprávy ohledně projektu Titan - krycího jména vývojového týmu, utichly, 

Na konci roku už se mělo spíše za to, že Apple buďto vývoj automobilu s logem nakousnutého jablka ve znaku opustil, nebo se ničemu takovému nikdy nevěnoval. Začaly totiž převládat spekulace o tom, že v Applu pracují na softwaru pro autonomní automobily, který bude firma nabízet ostatním výrobcům.

Vzhledem k tomu, že Apple jako obvykle úniky informací nikdy oficiálně nekomentoval, zůstávají veškeré podobné zprávy jen v rovině spekulací.

Google

Legrační vozítka Googlu brázdí americké silnice už několikátým rokem. Americký počítačový gigant je tedy patrně první, který začal do této oblasti masivněji investovat své prostředky. Také jako jeden k mála výsledky své práce pravidelně zveřejňoval. Loni ale autonomní vůz od Googlu zaznamenal několik nehod, které pověsti projektu příliš neprospěly. Auta Googlu se za celou dobu svého testování už údajně připletla k 11 nehodám. Není však samozřejmě řečeno, že jsou ve všech zúčastněných kolizí viníky. Během roku se Google také pochlubil tím, že svá auta už naučil také troubit.

Na konci roku potkal projekt Google X, jenž měl vývoj autonomních technologií na starosti, stejný osud, jako chytré brýle Google Glass. Také své brýle Google rád ukazoval na veřejnosti a chlubil se jejími vlastnosti. Poté však projekt z ničeho nic odpískal. Podobně nyní skočila i samořídící auta tohoto tahouna technologického průmyslu. Místo toho se bude Google podobně jako Apple věnovat technologiím, které bude nabízet jiným výrobcům.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek